Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Kraut/trip hop

Titiyo — Hidden

Titiyo — Hidden.Det finns ingenting som liknar den här skivan som har kommit ut 2008 i Sverige eller kanske någonsin i Sverige. Jag kan bara jämföra den med engelska storheter som Massive Attack eller Portishead i stil och kylig styrka. För det är en mörk platta, så mörk men ljuset sipprar fram genom Titiyos vackra och formsäkra röst. Det här är det perfekta albumet som så många ville och vill åstadkomma men aldrig lyckats förrän nu vill säga. Jag tror att det började med Anders Kleerup förslog Titiyo sjunga duett på låten Longing from Lulelabies (Den låten finns med i en annan version på nya plattan) som blev en hitlåt med Titiyo och Anders Kleerup. Det var då hon fick nytändning och ville göra en helt annorlunda platta än Come Along som ingick i hennes mera soulinfluerande musikskapande. Nu får vi en mörk långsam platta med helt andra värderingar. Titiyo låter nu den tyska krautmusiken från Can och Faust liksom triphop från Massive Attack styra hennes öde till det bästa som jag hört från en svensk musikalisk produktion.

Bland hennes partners som ingår i samarbetet, finner vi housekungen Anders Kleerup, jazzkillen Goran Kajfes, David Sandström och Moto Boy. Men nio lysande låtar som stundtals låter som om det är Grace Jones andliga tvillingsyster som spelat in en dyster, dystopisk underjordisk skön platta där låtarna tar andan ur mig/dig när man lyssnar på varje ton i sångerna. Man anar tankarströmningar som leder dina tankar in i en värld där allting är förhäxat. Musiken är ändå full av ögonblick och moment av ljusa prickar som bryter upp den mörka stämningen med små ironiska glimtar. Musiken är antagligen långsamma ballader som det magiska öppningsspåret Awakening eller storslagna långa låtar med dystopisk längtan efter mörkret som i Drunken Gnome.

Plattan framstår ur det perspektivet att skivan förmodligen är det mest helhetliga albumet som skapats i en svensk studio på väldigt många år. Därför att de nio låtarna är stora och klarar av att lyssnas om och om igen utan att man inte upptäcker nya saker och man lyssnar noggrant om igen för att få uppleva ett musikaliskt konstverk när man väl får höra ett sådant verk. Titiyo överraskade nog hela Sveriges alla musikälskare genom att vara modig och gå ifrån etiketten ”souldrottning” till att bli en av de mest fascinerande konstnärer i vår moderna värld.