Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

New Romantic-special

Svensk New Romantic

Punkens kraftfulla energi försvann efter det att banden lades ned eller att punkens epicentrum hade försvunnit för alltid. Jag vill hävda att svenska punkens guldår varade mellan 1976-1982 — det sistnämnda året 1982 kan man väl diskutera om det verkligen det året som punkens första våg var över. Jag grundar det på att Ebba Grön bestämde sig för att upphöra som band det året. Men redan 1981 hade Ebba Grön en låt Vad pojkar vill ha. Det var den singeln som man under gruppnamnet Rymdimperiet gav ut 1981. Men bandet med Joakim Thåström i spetsen; reducerade bandet till Imperiet. En ny våg av new wave eller postpunk tog över den svenska rockscenen, med Imperiet bland annat som ledande band.

Men det föddes en inhemsk svensk new romanticscen i det lilla. En elegant sofistikerad musikrörelse som började hos ett skivbolag som Klas Lundin startade upp. Stranded Rekords var det ledande skivbolaget för en ny tids artister. Ett skivbolag som ville låta Sverige ta del av det som skedde parallellt med vad som hände i England. För där föddes de bästa trenderna inom musiken.

Klas Lundin hade från början ett fanzine med namnet Stranded där han ville spegla vad som hände inom punken och new wavemusiken. Men i början av 80-talet omvandlade han sitt fanzine till ett skivbolag som skulle ge ut den nya musik som föddes i Sverige; den elektroniska musiken som Klas Lundin och hans kompanjon Anders Tapper brydde sig om. Den musik som hade börjat ta form i det tysta men som exploderade då new romanticeran gjorde elektronisk musik gångbar för den breda publiken även i Sverige.

Det var skivbolaget Stranded Rekords som fick mig att öppna mina sinnen för den nya svenska syntscenen med en skara artister som förenade en känsla av punk men som i klädstil och estetik gav oss en lyxigare version av postpunken. Stundtals kan det vara lite svårt att veta vad gränsen går mellan vad som är new wave och new romantic? Och vad den gränsen går mellan vissa svenska band? Eftersom vi fick en rad band som vi idag kallar för postpunk så kan det bli lite svårare när vi har det begreppet att hantera. Det är den skillnaden som jag kan tycka är hårfin.

Men det finns band som jag lärde mig älska eftersom dessa band symboliserar den känslan som new romantic och syntpopen medförde till oss unga. Det gick bra att klä sig snyggare och det blev mera tillåtet att gå på klubbar och dansa, dricka drinkar och låtsas att man var världsvan ung man — en ung europé som ville ha det bra i tillvaron.

Lustans Lakejer.Bandet som jag anser angav tonen är utan tvekan Lustans Lakejer, vars lyxiga syntpop tog med oss unga människor till världar vi ville drömma om, drömma att vi var en del av en stor rörelse som kom från trendlandet England. Det var England och inte USA som var drömmarnas land. Det var där new romanticbanden kom ifrån och det var den musiken vi älskade, dansande till och älskade till.

Johan Kinde klädde sig snyggare än alla andra tillsammans och sjöng bättre än alla andra. Han hade en nonchalant världsvan sångröst, som lite blasé sjöng om kärleken och vad kvinnor vill ha — Diamanter.

Tom Wolgers var hans sidekick som lämnade Lustans Lakejer för att bilda Mockba Music som spelade en galant klubbmusik med sofistikerade låttexter som andades kylig distanserad känsla av nattklubb och femma fatale.

Lustans Lakejer blev det ledande bandet som gav ord som fåfänga, ytlighet och ironi en viss form genom att skapa dansmusik för en hungrig publik som så gärna ville få uppleva lite glamour om kvällarna.

Lustans Lakejer kom ifrån Åkersberga ute i Roslagen och blev det band som kom att betyda mest för min generation när det gäller svenska new romanticscenen. Första gången jag hörde talas om bandet var när radioprogrammet Ny våg spelade en tidig låt som var en klassisk new wavelåt av lite obskyr karaktär. Men snart kom det singlar som öppnade upp mina ögon för den snyggaste syntdiscomusiken som vi hade hört i Sverige. De släppte skivor som verkligen kan säga vara musik som var snygg, på något sätt mjuk och väldig självständig i sitt förhållande till omvärlden.

Bara deras singlar Tidens melodi/Diamanter, Kärlekens nöjen/Man med paraply och andra singlar som gavs ut efter debutplattan är Skuggan av tvivel och Stilla nätter — alla dessa låtar hade texter som beskrev tomheten som infaller när nästa sexuella akt är färdig, nästa drink och hur tom Stureplan/Östermalm ändå kunde kännas efter det eviga festandet. Johan Kinde sjunger med en sval röst och han blir betraktaren av nattens nöjen och lyxens andefattiga känslor när man vandrar hem i natten efter en vad man tror är en lyckat fest.

Jag blir nästan hänförd igen när jag lyssnar på deras skivor som släpptes ut på cd 2006 i remastrade utgåvor.

Mina favoritskivor med Lustans Lakejer:

  • Lustans Lakejer 1981
  • Uppdrag i Geneve 1981
  • En plats i solen 1982
  • Sinnenas Rike 1985

Deras två engelskspråkiga skivor är helt okej men knappast det som jag anser är deras bästa plattor. Jag måste rekommendera deras fantastiska comebackplatta Åkersberga som är en självbiografisk uppgörelse med sitt liv som grupp och människor. Det var deras musik och stil som gör att jag fortfarande älskar Lustans Lakejer. Ett av mina favoritband vid sidan om Ebba Grön.

Ratata är det bästa singelbandet jag vet inom svenska syntpoperan eftersom deras låtar idag räknas som svenska popklassiker. Mauro Scocco, Heinz Liljedahl, Anders Skog och Johan Kling var de första medlemmarna i bandet. Den första låt som jag hörde med Ratata var Ett+Ett som fanns med på tidskriften Schlagers sommarkassett 1981 vilket väckte mitt intresse. Efter den kassetten fick de skivkontrakt med Stranded och gav ut flera smarta och finstilta singlar Ögon av is, Doktor Kärlek, För varje ögonblick, Jackie och Tv-apparat.

Det är några exempel på vilka suveräna låtar som jag dansade till under den tiden som var i inledningen av 80-talet.

Flera av medlemmarna lämnade bandet senare så Mauro Scocco tog in Johan Ekelund så att Ratata blev en duo istället. Den mest långlivade uppsättning som också är den klassiska som vi alla minns bäst. Bandet splittrades 1989. Mauro Scocco är idag en framgångsrik soloartist, låtskrivare och producent. Ratata såg jag live ett par gånger och jag diggade deras första låtar men efter 1985 så tappade de den här känslan för det som var spännande med deras musik. Mauro Scocco och Johan Ekelund förvandlade Ratata till ett band som mera blev intressanta för både svensktoppar och hitlistor. Då var jag redan trött på Ratata och lämnade dem åt sitt öde.

Ett band som kan sägas tillhöra den där gränszonen som stundtals går emellan new wave och new romanticscenen är Reeperbahn med Olle ljungström och Dan Sundqvist (framgångsrik producent) som de drivande männen bakom bandet. Singeln Havet ligger blank från 1979 blev jag frälst i och den låten gick varm hemma hos mig. Jag var 14 år och punkare — låten passade perfekt att drömma sig bort med. Snart följdes det av skivorna: Reeperbahn, Venuspassagen och Peep Show. Bandet upplöstes 1983 vilket medförde att Olle Ljungström blev en av Sveriges främsta soloartister. Lite kuriosa är att i filmen G uppträdde Reeperbahn som Nürnberg 47 med iskalla låten Hundarna brinner.

Andra band som rörde sig på samma scen är Dom Dummaste, Kai Martin & Stick, Tredje mannen, Twiceman, Brända Barn, Viva och Underjordiska Lyxorkestern som hade legendaren Henry Venant på sång. Man får inte glömma bort Orups olika konstellationer i Ubangi och Thereisnoorchestra som fanns lite vid sidan om centrumet för musikscenen.

Några slutord om den svenska new romanticscenen. Man kan konstatera att vi i Sverige inte fick en bredare scen som i moderlandet för new romantic — utan det blev en liten urban publik som rörde sig de kretsar och dansade till musiken på de mera klassiska diskoteken Ritz och 1984. Men själva musiken slog igenom ute landet tack vare radion. Så musiken blev nog mera känd än själva livsstilen. Men jag måste tillstå att roligt hade vi när vi dansade till de senaste låtarna från våra gamla eller nya favoritband. Det ligger något skimrande och vilar något nostalgiskt över 80-talets första år på något sätt.

Ny Våg

Stranded Rekords 1980-1986