Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

New Romantic-special

New Romantics flaggskepp: Ultravox — Vienna

Ultravox.David Bowies Berlin trilogi och roxy Musics vackraste poser var två av de mest relevanta influenserna för begreppet new romantic liksom tidigare krautrocken som använde sig av syntar i musiken utvecklade synten till att bli det viktigaste instrumentet för new romanticbanden. Ultravox är ett av de band som bildades tack vare punken. Det var John Foxx, Criss Cross, Warren Cann, Billy Currie och Steve Shears som byggde upp grunden med Ultravox. På de första skivorna fanns John Foxx med men hoppade av bandet liksom Steve Shears. Istället kom den karismatiska sångaren Midge Ure från punkhållet/hårdrocken genom Rich Kids och Thin Lizzy. Midge Ure blev en av new romantics främsta stilorakel och dess bästa ikon. Jag själv dyrkade marken Midge Ure vandrade på. Han var min hjälte i den stil som jag föll direkt för närpunken tappade sin kraft och energi.

Ultravox — Vienna.New romantics flaggskepp är utan tvekan albumet Vienna därför att den gav riktlinjen till vad det var som lockade så många av oss till den scenen. Vid sidan av punken så kom både skamusiken och modsen tillbaka som en klar signal för att nya vindar blåste.

Men new romanticscenens med sin vurm för gotisk skräckromantik, 1700-talets salongskultur, 20-talets dekadenta kultur som fanns i Tyskland mellan de båda världskrigen och uti i Europa; låg symboliskt som dess främsta inspirationer och gav new romantic ett värde vi kunde förhålla oss till. Framförallt så ville vi ha glamour och lyx men kände mest en sorts vilsenhet som vi föreställde gällde även ute i Europa. Vi ville skapa nya arenor för ungdomskulturen som blev gnistan som tändes genom ett nytt mode och en ny livsstil. Ultravox fångade in tidsandan perfekt med sina mest kyliga sånger.

Men Vienna blev också tidens ankare där synten fick företräde som första instrument och visade upp en distansfull musikvärld.

Det var den där känslan av nya tider som fångades upp av min generation. David Bowies låt Fashion från Scary Monsters (and Super Creeps) är ett fascinerande låt som verkligen plockar upp modevärlden. Den låten är viktig för hur jag uppfattade 80-talets tidigaste år. Ultravox med Midge Ure på scenen skapade milstolpen Vienna. Producenten var krautrockens främsta namn, Conny Plank som gav skivan dess kyliga coola estetik och gav liv åt en vision som är new romantics signatur. Skivans långa episka inledning, musikaliskt vackert utformad till en signifikativ låt — Astradyne övergår snart till den magiska hyllningen till den unga nya europeiska gardet i sången New Europeans.

Plattan varvar mellan melankoliska popsånger till perfekta syntrockpärlor i Sleep Walk och den bistra All Stood Still vilket utgör plattans mest kraftfulla stunder. Man kan lugnt säga att Vienna är den skiva som satte new romantic på vår populärkulturella karta. Musiken träffade 80-talet precist med en ny elegantare musik som vågade vara egen och ändå vara med och skapa en ny utsvävande rörelse. Som från början var en subkulturell upplevelse som senare via musiken blev ett av det främsta kulturella landmärken för hur vi kunde uppfatta 80-talets tidigaste år. Vienna är nästan ensam om att försöka ge oss den första upptäckten av kärlek, sexualitet, estetik. Framförallt är new romantic ett mode som uppstod i klubbvärlden, snarare en klubb ägt av Steve Strange. Ultravox är det band som allra bäst symboliserar allt det vackra med den musik och kultur som är så fascinerande med new roamntic.

Lyssna på Vienna och du förstår till slut.