Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Biofilm

The Duchess

Regi av Saul Dibb

The Duchess.Filmen är ett klassiskt kostymdrama som skulle kunna vara hämtat ur någon av Jane Austens lättsinniga ironier men det handlar om historiska riktiga människor; Georgiana - hertiginnan av Devonshore och hertigen av Devonshore. Särskilt är hertiginnan mest intressant – hon blev den intellektuella elitens inom engelska adelns som dess främsta välgörare – särskilt i en tid då kvinnan knappast hade någon formell makt eftersom männen satte dagordningen på samhället. Hon levde i en tid då Mary Wollstonecraft, den äldre skrev om kvinnans rättigheter i en pamflett. Det var det första försöket att skapa en debatt om kvinnans roll i samhället. Det handlar om att upplysningsfilosofins ifrågasättande av alla normer och det blev en ny syn på både människan och vår plats på jorden. Filmen utspelar sig i den tiden då saker börjar hända.

Filmen bygger på Amanda Foremans bok och blandar alltför mycket djup tragedi medan man samtidigt missar att fördjupa historien med hur det var att både försöka upprätthålla konventionen och vara människa som lever för sina känslor.

Men visst får vi en bild av hur kvinnan reduceras kraftfullt i en manlig politisk värld medan kvinnan tvingas mest vara ett varumärke eller uppfylla kvinnans plikt att föda barn till att bli arvingar.

Filmens svaghet är att den blir för tunn och stel stundtals – den griper inte tag i mig fullt ut. Kiera Knightley spelar perfekt sin roll som Georgiana och kan spela på sina känslor, men trots filmens inre dynamik och Kieras känsliga spel så saknar jag substans. Man skulle kunna spegla Georgiana ännu mera. Nu blir hon det moderna modeoraklet, våldtagen och utsatt för maktens spelregler. Medan Ralph Fiennes spelar lite för stelt en man som knappast orkar eller kan utrycka sina känslor; när han gestaltar hertigens mera buttra och tystlåtna stil.

The Duchess.Till och med ett triangeldrama utspelar sig när Hertigen tar sin hustrus bästa vän till älskarinna. Till slut blir det ett märkligt triangel- boende på hertigens ägor. Hat och passionerade kärlek ligger nära varandra hela tiden. Georgiana har en annan stor kärlek – den radikala politikern John Grey. Det blir en såpa ur verkligheten fastän transformera som en bok skriven av Jane Austen. Englands främsta skådespelare Charlotte Rampling spelar en alltför lite roll som hertiginnans moder.

Det stora problemet med filmen är att den har för få nyanser – det är sådant som inte fullbordar filmens röda tråd, därför att filmens regissör verkar vilja slå in i vår skalle att hon är ett offer för tidens synsätt på kvinnan. Hon blir det ständiga offret för omständigheterna. Filmen balanserar mellan offer och att hon var en stark kvinna. Men det är bara offermentaliteten som vi får se blomma över och förflyttar fokus enbart på den delen av hennes karaktär. Det blir väldigt tröttsamt att beskåda. Det är den största bristen med filmen och dess svaghet.

2 @@