Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Kåseri

Litterärt kåseri

Per Olov Enquist.Debatten om de nya självbiografiska manliga självbiografierna som kom ut 2008 blev ett hett ämne på Dagens Nyheters kultursidor förra året. Framförallt regerade kvinnliga skribenter på at det var så okej i manliga kultursvängen när Lars Norén eller Per Olov Enquist skriver om sina liv i privata dagboks-noteringar eller i romanens form. Fastän när kvinnliga dito skriver om sina liv, då har manliga kritiker genom åren sett ned på kvinnlig erfarenhet eftersom den har ansetts ha lägre intresse att tillföra. För vilken man vill läsa om städning och barnpassning, när männen har huvudet fullt av ljuvliga stora tankar om existensen och storpolitiken. Så har det varit under flera decennier. Men naturligtvis var det länge sedan sådant förekom inom svensk litteratur. Men ändå blev de intressanta reaktioner på Per Olov Enquists självbiografiska roman ”Ett annat liv” (Norstedts) därför att han inte skrev i jag-form utan skrev i stället ”han” om sig själv, dels tror jag att Per Olov Enquist ville få distans till sitt eget liv genom att skriva om utifrån och utanför sin egen jag-personlighet. Det fungerar väl och det andra skälet är att man kanske kan skriva ned anteckningar om sitt eget liv och försöka förstå bevekelsegrunderna i de val man gör i karriären eller i privata kärlekslivet.

Jag har inga som helst problem med att läsa Per Olov Enquist roman om sig själv och jag struntar totalt i vilken form han väljer att berätta om sitt liv. Visst kan det bli lite fånigt när man alltid läser han istället för jag i varje händelse som sker i boken. Men efter ett tag så vänjer man sig vid den formen av användandet av ”han.” Det väsentliga är att jag läser en av förra årets bästa böcker som dessutom fick Augustpriset, vilket den var välförtjänt att få. Boken är en svindlande rörelse i 60-talets kulturkritiska epok. En bok som ingen kulturintresserad person kan vara utan.