Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Musikbok

Nick Tosches — Skärseld: Berättelsen om Jerry Lee Lewis

Reverb 2008

Jerry Lee Lewis.Fullständig lysande krönika över 50-talets musikbransch och en underbar skröna över Jerry Lee Lewis (The Killer) hela musikaliska liv, som presenteras i denna litterärt klassiska bok. Killen var en fullständig vilde, ren barbar som formligen slaktade allting som fanns i sin väg. En underhållande bok om en man som blev bigamist redan vid sjutton år. Han hade dåliga skolbetyg men lärde sig tidigt att spela piano som ett underbar. Jerry Lee Lewis växte upp i en hårt arbetande familj, med sprit och musik i centrum. Men religionen fanns där alltid nära Jerrys uppväxt. När han började bli större skolkade han från skolan för att ta sig till syndens nästen som barerna var – för att lyssna på den nya bluesmusiken som blev unga vita killars andningshål. Men radions countrystationer där Hank Williams kunde visa hur riktig honky tonk inspirerade honom. Jerry Lee Lewis fader älskade Jimmy Rodgers och Al Jolsons musik vilket fick Jerry att öva på pianot för att själv lära sig sångerna. Det var så det började att Jerry Lewis helt enkelt spelade överallt och levde hur som helst för att nå framgång. Det var först när rocken började komma igång på allvar som det började hända någonting. Jerry Lee Lewis träffade Roy Hall som hade spelad med Webb Pierce countryband. Roy hall och en svart kille som hette Dave Williams hade skrivit och spelat in sin egen komposition ”Whole Lotta Shakin Goin’ On” som det hade spelat in i en version. Men även bluessångerskan Big Maybelle sjöng in den. Men det var Jerry Lee Lewis som skulle föreviga den till det mästerverk den är. Hans dröm tog honom till Memphis och Sam Phillips skivbolag Sun Records och där kämpade han på för att visa Sam att hans starkt drivna pianospel räckte långt nog för inspelningar av skivor. ”Whole Lotta ShakinGoin’ On” blev den största hit Sun Records hade efter Elvis genombrott.

Boken har flera underbara sekvenser som man inte kan låta bli att nämna som finns i boken – en sida som visar varför ”The KIller” var den första punkaren. Han spelade djävulen ur oss alla och drogerna förstörde samtidigt de gav honom krafter att slamra och dunka fram musiken ur synden och frestelserna.

En scen som jag älskar är hur Jerry Lee Lewis skulle spela in Jack Hammer och den svarte låtskrivaren Otis Blackwells legendariska låt ”Great Balls Of Fire” – en låt som skrevs direkt för The Killer.

Då sitter Jack Clement, Sam Phillips i studion för att diskutera inspelningen, men istället hamnar Sam Phillips i en uppriven diskussion med en ångestfull Jerry. Han slits nästan itu med att spela in plågsamma syndiga låtar eftersom Jerry samtidigt brottas med sin religiösa tro. En bisarr diskussion utspelas mellan kontrahenterna innan inspelningen sätt på tejp.

En annan fin bild är när Elvis sveper in i till studion efter det att Sam Phillips såld Elvis kontrakt till ett större bolag. Jerry Lee Lewis, Carl Perkins och Elvis sitter och spelar religiösa sånger, Fats Domino och Bill Monroelåtar tillsammans. Det hela spelades tyvärr aldrig in.

En tredje bild är hur Jerry Lee Lewis spelar med fötterna och eldar upp publiken till extas i Alan Freeds berömda Big Beat-turné. Det handlar om hur Jerry och Chucken bråkar om vem som skall avsluta konserten. Chucken skall göra det efter han spelat längre helt enkelt. Men The Killer går ut och spelar som fan på sitt piano – han plockar fram en cola-burk som är full med bensin. Han häller det på pianot och tänder på och spelar trots att det brinner för fullt. Ute i kulissen säger han till Chucken ungefär ”Slå det”.

Boken är ett äventyr i stil med de stora amerikanska litterära traditionerna. Förra årets bästa musikbok.

Originalet kom ut redan 1982 men det är först nu den har översatts till svenska.