Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Musik

Jordi Savall — Jerusalem — La Ville De Deux Paix: La Paix Céleste Et La Paix Terrestre
B.B.B.B.

AliaVox

Musikaliskt möte med mersmak

Jerusalem ska vara och har varit tummelplatsen för många olika kulturer och många olika religioner. Som bekant har det under de sista åritiondena blivit lite si och så med de drömmarna och de förhoppningarna som istället kommit alltmer på skam. För att hylla Jerusalem som den smältdegel den egentligen är har den klassiska musikern Jordi Savall satt ihop plattan om staden förnuftigt nog betitlad La Ville des deux Paix: La Paix céleste et la Paix terrestre, Staden av två freder: den himmelska freden och den jordiska freden om man översätter det. Det är mycket riktigt en imponerande bok/skiva som serveras för det är alltså både en bok och skiva, cd-skivorna ligger i bokens omslag.

Jordi Savall är sedan tidigare violinisten, dirigenten och kompositören som koncentrerat sig på tidig Europeisk musik från framför allt medeltid och som dessutom har koncentrerat sig på musik med orientaliska influenser i denna musik. Han har spelat in tidig spansk musik där de orientaliska dragen är tydliga och han har aktivt arbetat för att sammanföra Europeiska och Arabiska musiker för att få till stånd nya spännande musikaliska möten. Jerusalem-skivan är ett av resultaten av detta arbete och han har gjort eller deltagit på ett hundratal plattor tidigare. Hans arbete har dessutom gett honom den prestigfyllda titeln ambassadör för EU: s Europeiska året för interkulturell dialog där han fortsatt samma arbete med att sammanföra Arabiska och Europeiska musiker för konserter och inspelningar. På den nya skivan återfinns alltså dessa musiker som han gjort bekantskap med under åren, men här finns också musiken med klara Arabiska, Judiska och medeltida Europeiska drag. Det är med andra ord en spännande kompott och man blir knappast uttråkad för det är musik som rycker tag i en och engagerar öra och hörselcentra.

Det är tydligt att Jordi Savall har arbetat i den här traditionen under en längre tid och att han har gjort det till sin specialitet, för det första intrycket av skivan är att det är extremt Arabiskt. Här finns minaret-utropar melodierna, här finns den suffistiska traditionens tonarter och tonsammansättningar och här finns den arabiska sångtraditionen. Vid den andra anblicken är det den medeltida Europeiska musiken som dessutom kliver fram. Det är inte så mycket den greogianska traditionen som man kanske först tänker på när man nämner medeltida Europeisk musik, det är snarare balladtraditionen som får representera denna tidsålder och denna kontinent. Men jag kan ju inte låta bli och bli lite kritisk mitt i allt välljud som skivan trots allt förmedlar. Var finns den judiska musiken Jordi Savall? Det är hur mycket jag än letar ganska andefattigt och fritt från denna tradition förutom på ett ställe på skivan, men om man vill berätta Jerusalems historia via musiken så måste nog den judiska traditionen finnas med annars blir det hela lite lätt haltande.

Det som serveras är dock smakfullt i överflöd och det är en mäktig skiva som Jordi Savall fått till. Där det musikaliska mötet är det mest spännande och minnesvärda.

Sammanfattningsvis är det alltså en skiva väl värd sina dryga 400 kronors som den kostar. Det är inte bara den som gillar klassisk musik som har utbyte av den utan den som dels gillar musikaliska möten mellan olika musiktraditioners musik kommer att finna att det är väl värt mödan att köpa den och den som gillar etnomusik kommer också att finna att det är en mycket spännande produktion som Jordi Savall fått till. Jag hade dock önskat att den judiska traditionen hade fått ett större utrymme för det är som sagt ett ganska stort avbräck i den musikaliska berättelsen om en av världens mest spännande städer. Att man dessutom får en bok som handlar om staden är grädde på moset, men kom ihåg damma av din franska för boken är skriven på just franska men också på arabiska och hebreiska.

Dr. Da Capo

Musik

Bob Dylan — Together Through Life

Booker T — Potato Hole

Chris Isaak — Mr. Lucky

Deportees — Under the Pavement — The Beach

Diana Jones — Better Times Will Come; Larkin Grimm — Parplar; Bonnie ”Prince” Billy — Beware & Bill Callahan — Sometimes I Wish We Were an Eagle

Doves — Kingdom of Rust

Dr. Indie lyssnar på fina grupper från förr och nu

Goffin & King: A Gerry Goffin & Carole King Song Collection 1961–1967

Grizzly Bear — Veckatimest

Hardcore Superstar — Beg for It; Nasty Idols — Boys Town & Crucified Barbara — Til Death Do Us Party

Henrik Johansson — Part

Ian Gillan — One Eye to Morocco

Jordi Savall — Jerusalem — La Ville De Deux Paix: La Paix Céleste Et La Paix Terrestre

Korta metalrecensioner III

Korta musikrecensioner XLIX

Lars Bygdén — Family Feelings

Mats Grönmark — Tape Hiss, Hit or Miss and Sometimes Even Bliss

Max Tundra — Parallax Error Beheads You; Tiga — Ciao; The Juan MacLean — The Future Will Come & Phoenix — Wolfgang Amadeus Phoenix

Melody Club — Goodbye to Romance

Merle Haggard — Down Every Road

Modern Caveman — Johnnywise

Moneybrother — Real Control & Marit Bergman — The Tear Collector

Neil Young — Fork in the Road

New Found Land — We All Die

NitroDive — Breaking the Silence & Bruket — Bruket

Pet Shop Boys — Yes; Gui Boratto — Take My Breath Away & Chromophobia

Prince — LOtUSFLOW3R

Rick Ross — Deeper than Rap & UGK — UGK 4 Life

Super Furry Animals — Dark Days & Light Years

The Amazing — The Amazing

The Detroit Cobras — The Original Recordings: Singles and Unreleased 1995–1997; Andre Williams & The New Orleans Hellhounds — Can You Deal with It? & Lady Dottie & The Diamonds — Lady Dottie & The Diamonds

The Von Bondies — Love Hate and Then There’s You

Wetton/Downes — Icon 3 & Robin Beck — Trouble or Nothing: 20th Anniversary Silver Edition

Yeah Yeah Yeahs — It’s Blitz!