Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Intervju

Esbjörn Hazelius

Blaskans chefredaktör sände några heta frågor till vissångaren och trubaduren Esbjörn Hazelius aktuell med en ny skiva som recenseras i Blaskan.


Fråga
Efter att spelat med två band och gjort musik med begåvade Sofia Karlsson antar jag att det var dags för en egen skiva. Jag vill gärna höra om dina tankar om din nya skiva?
Svar
Jo, jag har ju varit heltidsmusiker sedan 1993, så jag har ju deltagit i massor av olika band och projekt. Men det är en annan grej att göra en soloskiva. Jag har ibland längtat efter att kunna låta mina texter och musikaliska idéer blomma ut helt, och det har de verkligen fått göra på min skiva. Eftersom jag både skrivit materialet själv, producerat och arrangerat det. Jätteroligt!
Jag antar att tiden plötsligt var inne för att göra min egen skiva. Jag ville göra den mänsklig, personlig, varm och nära.
Fråga
Svensk folkmusik av ädel tradition, amerikansk musiktradition och klassisk svensk viskunskap - allting finns på din nya skiva. Var det här din drömplatta att komponera en skiva som blandar med olika uttrycksfulla traditioner?
Svar
Jag tänker inte riktigt "nu ska jag blanda det här och det där" när jag gör musik. Jag har ju snöat in ganska mycket på diverse olika musikstilar genom åren, men med tiden har det blivit mindre och mindre viktigt för mej vad det egentligen är för genre jag spelar. Musik är känslor i ljudvågsform, vad det sedan kallas känns för mej ganska betydelselöst numera. Dock är det ju helt sant som du säger, det dyker ständigt upp element ur mitt musikaliska förflutna i min musik. Men det är mer att det bara råkar ha blivit mitt naturliga musikspråk än en medveten blandning tror jag.
Fråga
Jag tycker att det finns lite influenser av det arbete som Sofia Karlsson lade ned på sina verk, stundtals tänker jag mig att ditt arbete och idéer på hennes skiva finns med som en naturligt utveckling med ditt eget material? är det en felaktig tankegång hos mig tro?
Svar
Din tankegång är helt rätt, mina musikaliska idéer fanns ju med i Sofias projekt i väldigt hög grad. När vi utvecklade ett sound till hennes band så byggde det till stor del på mitt spel och musikspråk i kombination med hennes underbara sång, så det finns ju verkligen en helt naturlig länk till mitt eget projekt. Dock, eftersom det här är min helt egen soloskiva, så tycker jag att musiken har tillåtits breda ut sej ännu mer, jag har nog låtit idéerna växa sej lite högre och vildare. Men jag tror nog att många av Sofias lyssnare kommer att gilla min platta och känna igen sej i musiklandskapet.
Fråga
Jag älskar flera låtar på din skiva därför att den känns ädel på något sätt, lite av klassisk nationalromantik i känslan av hur musiken låter ? Hur mycket har svensk kulturella gamla anor betytt för ditt eget skapande?
Svar
Inte så mycket på ett medvetet plan. Dock har jag ju spelat otroligt mycket både svensk och irländsk folkmusik sedan jag var pojkspoling, och jag har jobbat en hel del med svenska visor senaste åren, så på ett undermedvetet plan så har det troligen betytt ganska mycket för hur min musik låter idag. Sådana saker är ibland nästan lättare för dej som lyssnare att höra än vad det är för mej som befinner mej mitt i musiken.
Fråga
Har det varit trevligt att få jobba med musiker man känner till och arbeta fram sitt eget material utan att behöva ta hänsyn till annat än sig själv?
Svar
Det är jätteviktigt att samspelet fungerar bra när man gör musik tillsammans, både musikaliskt och personligt. Alla medverkande på skivan är folk som jag turnérat med förut i andra sammanhang, och underbara musiker och människor. Och jag är djupt tacksam för att dom delar med sej av sej själva på min skiva på ett så otroligt fint sätt. Utan musikerna Olle Eriksson, Göran Wennerbrandt, Jonas Åkerlund, Gideon Andersson och Johan Hedin hade det inte alls blivit lika fint, det kan jag lova. Och så förstås Sara Isakssons fantastiska sång. Hon är min favoritsångerska, så det kändes väldigt lyxigt att få sjunga duett med henne.
Konstnärligt är det väldigt härligt att få låta idéerna flöda fritt, så en soloskiva har helt klart sina poänger om man jämför med att spela i band. Men samspelet är också väldigt viktigt. Jag hoppas och tror att jag har fått med både och på min skiva.
Fråga
Till sist blir det något fortsättning med flera nya skivor framöver?
Svar
Det kan jag nog tänka mej att det blir. Först ska jag ut och turnéra lite med materialet på den här, men jag har redan lite idéer om vad jag vill göra på en eventuell nästa skiva. Det ska bli jätteroligt att komma ut och spela mina egna låtar för folk, och det kommer nog också att inspirera mej inför framtiden.

Tack för svaren Esbjörn Hazelius. Vi önskar dig lycka till med vad du företar dig i framtiden.


Musik

Advance Patrol — El Futuro & Just-1 — Blinded by the Truth

Anna Järvinen — Man var bland molnen

Brett Anderson — Wilderness & Jarvis Cocker — Further Complications

Dinosaur Jr. — Farm

Dr. Indie lyssnar in sig på några album av stonerrockbandet Fu Manchu

Elvis Costello — Secret, Profane & Sugarcane

Esbjörn Hazelius — Blunda och du skall få se

Green Day — 21st Century Breakdown

Heaven and Hell — The Devil You Know (Dr. Rock)

Herman Frank — Loyal to None

Hot Leg — Red Light Fever

Iggy Pop — Préliminaires

Jason Lytle — Yours Truly, The Commuter

Justin Townes Earle — Midnight at the Movies

Korta metalrecensioner IV

Korta musikrecensioner L

Little Boots — Hands

Madness — The Liberty of Norton Folgate (Dr. Indie)

Manic Street Preachers — Journal for Plague Lovers

Marilyn Manson — The High End of Low (Dr. Indie)

Marilyn Manson — The High End of Low (Miss Vampyria)

Pink Mountaintops — Outside Love

Roll Your Moneymaker: Early Black Rock ’n’ Roll 1948–1958 & The Leiber & Stoller Story — Volym One: Hard Times, The Los Angeles Years 1951–1956

Sonic Youth — The Eternal & Steve Chick — The Psychic Sonic Youth Story Confusion

Southern Soul Showcase: Cryin’ in the Streets

Steve Earle — Townes

The Horrors — Primary Colours

The Oh La Las — Songs from the Third Floor

The Small Faces — The Essential Collection & Moby Grape — The Place and the Time

Tore Berger — I huset långt på landet

Wilco — Wilco (The Album)