Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Intervju

New Found Land

I förra numret av Blaskan recenserade vi gruppen New Found Land och nu intervjuar vi denna utsökta grupp.


Fråga
Första skivan har landad ute i den stora världen av musikaliska akter. Hur känner ni som duo inför den nya skivan?
Svar
Anna: Det är en obeskrivbar känsla att hålla sin första egna platta i handen. För mig var det allra viktigaste att få knyta ihop säcken och jobba vidare med nya idéer, låtar och koncept som vi är på gång med. Jag längtar redan efter nästa skiva…
Karl: Håller med Anna. Vi har ju jobbat ganska länge med denna skiva, så det känns otroligt skönt att den är klar till sist. Det är något visst med att få en färdig skiva som man medverkat på i handen. Extra speciellt denna gång då jag också designat omslaget.
Fråga
Förutom det som står i pressmaterialet hur ni kom tillsammans för att spela musik. Har ni något förflutet inom andra grupper eller vilken bakgrund har ni inom musiken innan ni spelade tillsammans?
Svar
Anna: jag har spelat saxofon sen jag var tolv. I jazzsvängen var det mest tillfälliga konstellationer, man sätter ihop ett band för en eller två spelningar och sen rinner det ut i sanden, för att alla är så upptagna. Jag har också hoppat in här och där, Kultiration, Fibes Oh! Fibes, spelat lite av varje där jag behövts. Hiphop, jazz, reggae, folkmusik och pop. Jag ville ha något fast att jobba med, samt få uttrycka mig i sång och text. Därför tog jag initiativet till New Found Land.
Karl: Har spelat olika instrument sen jag var liten. Under tonåren spelade jag mest punk och hårdrock av olika slag. Satt hemma mycket och spelade plockgitarr för mig själv, vilket kommer väl till pass nu i NFL.
Fråga
Texterna skulle jag gärna veta hur ni formulerade idéerna till låtarna, hur utkristalliserades sångerna och vad är det relevanta i texterna när New Found Land vill arbeta fram materialet?
Svar
Anna: Många av låtarna från skivan bottnar i en musikalisk skiss från Karl, som jag sedan gick omkring med i hörlurarna och hittade en text till.
Texten gav formen till låten och sen gjorde vi slutfinishen tillsammans.
Ibland skriver jag både text och musik, speciellt under perioder när vi inte har hunnit ses så mycket. Men det är väldigt kul när man har skapat något ihop, från scratch. Vår gemenskap ger en styrka till låten. Mina texter kom som en naturlig följd av många års dagboksskrivande. Det är mitt sätt att bearbeta ett brustet hjärta, ångest, vänskap, livet.
Fråga
Det är väldigt fina arrangemang till låtarna. Som musiker finns det bra fundament att bygga upp melodier eller ackord på. Jag skulle vilja få höra lite mera om hur arbetet med musiken gick till - var det en omfattande arbetsprocess?
Svar
Anna: Tack! En del av låtarna och arrangemangen hade redan utformats när vi spelat låtarna live. Utöver det tillkom en del under våra hektiska dagar i studion. En liten trasig tamburin här, en gammal banjo som saknade en sträng där, en moogsynt, en claviola. I studion fanns en massa fina instrument och det var ju svårt att hålla fingrarna borta. Vi försökte ändå att i så stor mån som möjligt stanna kvar vid soundet av oss som duo och att försöka att inte kladda så mycket på låtarna.
Fråga
Vad det svårt att välja producent till skivan eller var det ett självklart val från er sida?
Svar
Karl: Det var nog snarare Carl Granberg som valde oss. Vi hade försökt spela in själva men det gick sådär. När Carl föreslog att vi skulle jobba ihop, så blev vi jättepeppade.
Anna: Jag hade hört en del av det Carl gjort innan, och visste att han hade stenkoll på att spela in akustiska grejer.
Fråga
Efter nu skiva brukar det följa automatiskt en turné. Är det på gång med något sådant?
Svar
Anna: Ja, i sommar spelar vi lite här och där. Till hösten ska det bli en mer koncentrerad turné, och då förmodligen med band. Vi har haft med ett grymt band på våra senaste två spelningar, och det var väldigt lyckat.
Karl: Hoppas det blir mycket spelande framöver. Skulle vara grymt kul att ha med hela bandet så mycket som möjligt. Skall vara pappaledig till hösten men det går nog att pussla ihop det så att man ändå kan vara ute och spela.
Fråga
Jag vill gärna som musikälskare veta vad andra musikälskare som spelar musik har influeras av när ni själva inte skapar musik?
Svar
Anna: Hmm… Jag får mycket idéer till musik när jag är ute och promenerar, t.ex i hamnen i Göteborg. Men musikaliska influenser, är allt från jazzlegender som John Coltrane och Ella Fitzgerald till pop som Radiohead, Depeche Mode, Loney Dear. Min mamma har också influerat mig mycket. Hon skriver visor.
Karl: Naturen är en grym inspirationskälla! Speciellt havet. Är ö-bo från början och har alltid gillat att ha havet nära. När jag tänker på det så blir jag nog influerad av allt möjligt. Människor jag möter, situationer jag hamnar i. Och min son Åke! Han är fin. Och att cykla omkring i stan. Och musik som jag lyssnar på. Allt från kängpunk och dödsmetall till mespop.
Fråga
Till sist som avslutning är det något speciellt ni vill säga till våra läsare om er musik?
Svar
Se oss live om du får chansen, och tills dess, köp skivan!

Musik

Advance Patrol — El Futuro & Just-1 — Blinded by the Truth

Anna Järvinen — Man var bland molnen

Brett Anderson — Wilderness & Jarvis Cocker — Further Complications

Dinosaur Jr. — Farm

Dr. Indie lyssnar in sig på några album av stonerrockbandet Fu Manchu

Elvis Costello — Secret, Profane & Sugarcane

Esbjörn Hazelius — Blunda och du skall få se

Green Day — 21st Century Breakdown

Heaven and Hell — The Devil You Know (Dr. Rock)

Herman Frank — Loyal to None

Hot Leg — Red Light Fever

Iggy Pop — Préliminaires

Jason Lytle — Yours Truly, The Commuter

Justin Townes Earle — Midnight at the Movies

Korta metalrecensioner IV

Korta musikrecensioner L

Little Boots — Hands

Madness — The Liberty of Norton Folgate (Dr. Indie)

Manic Street Preachers — Journal for Plague Lovers

Marilyn Manson — The High End of Low (Dr. Indie)

Marilyn Manson — The High End of Low (Miss Vampyria)

Pink Mountaintops — Outside Love

Roll Your Moneymaker: Early Black Rock ’n’ Roll 1948–1958 & The Leiber & Stoller Story — Volym One: Hard Times, The Los Angeles Years 1951–1956

Sonic Youth — The Eternal & Steve Chick — The Psychic Sonic Youth Story Confusion

Southern Soul Showcase: Cryin’ in the Streets

Steve Earle — Townes

The Horrors — Primary Colours

The Oh La Las — Songs from the Third Floor

The Small Faces — The Essential Collection & Moby Grape — The Place and the Time

Tore Berger — I huset långt på landet

Wilco — Wilco (The Album)