Korta musikrecensioner LII

The Coathangers — Scramble

The Coathangers — Scramble.Fyra punkiga amerikanska brudar som skramlar och lever om i den mest delikata punkpop med smått vulkaniska uttrop av vansinne. På ett sätt påminner det starkt om Black Lips musik. För båda banden skramlar i kakburken och ger ifrån sig fullständigt lysande skitiga skrammellåtar. Jag kan inte tänka mig något bättre som visar hur bra alternativa rocken egentligen mår nu för tiden. USA nästan kasta ur sig band som The Coathangers. Det är bara gruppen The Wombats förra platta ”A Guide To Love, Loss And Desper” från 2007 som hade samma känsla av att vilja ge världen på käften. The Coathangers kommer att hänga kvar länge förhoppningsvis. För det är mitt favoritrockband för tillfället.

DevilDriver — Pray for Villains

DevilDriver — Pray for Villains.Jag är mycket glad att Dez Farfara lämnade sitt gamla band Coal Chamber för att istället med några musiker bilda DevilDriver för cirka fem år sedan. Ett band som suveränt mixar hardcore med death metal och jösses vilken pondus, kraft deras nya skiva får i och med deras energiska kraft som bandet tillför så bra låtar med så starka komponerande instrumentering. Dez Fafara sjunger med growlande demonisk hänförelse i låtarna. Det är en av de bästa metalliska akter som i sommaren har fångat in mig ordentligt. Deras platta är alltför häftig för att inte införskaffas.

Babian — Fullproppad, liststoppad, livrädd och uppstoppad!

Jag vet inget band som det skånska Babian som verkligen förförd mig och fått mig att vilja pogodansa så gott som varje dag då jag lyssnat på bandet i fråga. Jag gjorde tidigare i år en intervju med bandet ifråga. Men nu lyssnar jag på skivan igen och får återigen en känsla att Babian verkligen är så ultracoola att knappast något svenskt band i år rockar lika fett igen. Babian är för bra att man inte skall älska bandet i fråga. Ja jösses säger jag bara. Samhällskritik som kryddas av musik som är punkig garagerock av det allra bästa märke. Det är som att lyssna på tidiga Ceasars Palace och The Hives med lite Bob Hund i bakhasorna. Men det finns även amerikansk garagepunkig rock från 60-talet där The Sonics och The Seeds finns med som tankeväckande orosmoment. Med vilket fall som helst rockar Babian fettet av oss alla.

Glenn Hughes — First Underground Nuclear Kitchen

Glenn Hughes — First Underground Nuclear Kitchen.Den killen har jag musikalsikt frossat på under större delen av augusti och fått ta del av diverse versioner av Glenn Hughes. Hans första band Trapeze har jag inte lyssnad på under den aktuella perioden. Den har jag ingen koll på. Jag kollade lite Dr. Rock som kände till det bandet bättre än jag. Men däremot har vi Glenn Hughes mera kända insatser i band som Deep Purple och Black Sabbath, Joe Lynn Turner eller det korta samarbetet med The KLF. Fast hans egna funkrockiga album gillar jag bättre än en del av hans mera powerballader han kunde skicka ut som missriktade projektiler. Hans senaste album är funkburgare och rockspår där han gör mera dansanta rocklåtar. I min värld är det helt underbart att lyssna på sådana låtar. En helt okej skiva som tar sig för av olika riktningar och står för det också.

Lou Gramm — The Lou Gramm Band

Lou Gramm — The Lou Gramm Band.Tack vare fina tidningen Sweden Rock Magzine så kunde jag äntligen läsa varför oLu Gramm, mångårig sångare i Foreigner till slut hoppade av det extremt framgångsrika AOR-rockbandet Foreigner. Enligt artikeln hade sångaren Lou Gramm tröttnad på de eviga balladerna och ville spela mera rock i bandet. Medan bandets grundare Mick Jones ville fortsätta med deras sound. Han säger i artikeln att det är larvigt av Lou Gramm kritisera soundet som gjorde honom känd, ett sound som han själv fortsätter att bidra med på sina egna plattor. Javisst är det ingen skillnad på Lou Gramm Band och Foreigners sound. Från halvljumma rocklåtar till stillsamma ballader, som knappast får mig att tycka att det skulle vara någon annorlunda ljudbild mellan dem. Foriegner är ett riktigt tröttsamt och tråkigt rockband som jag varken då eller nu tycker om – Lou Gramms nya skiva är i stort sätt samma sort menlösa melodiska låtar som jag knappt kommer att orka bry mig om efter en vecka. Lou Gramm övertygar mig lika lite som Foreigners musik. Det vill säga ingenting alls.

Clutch — Strange Cousins from the West

Clutch — Strange Cousins from the West.Det här med Clutch är ett band som jag hör för första gången med sina hårdrockiga sjuttiotalsmanér och kanske tunga partier av mera modern alternativ hårdrock. Jag vet inte om man kan påstå att det är metall i klassisk mening. Utan jag vill mera påstå att bandet är klassisk alternativ rock med gudomliga sköna härliga vibbar och flåsiga psykedeliska undertoner av bra material. Det är musik som dansar snyggt vidare till nästa fas i sin utveckling. Clutch gör allting rätt på den här skivan – så jag kan lugnt bli lycklig över tanken att skiva exploderar vulkaniskt ut en massa med eruptiv energi vilket kanaliseras via deras låtar. Bra gjort Clutch.

Arctic Monkeys — Humbug

Blur — Midlife: A Beginner’s Guide to Blur

Boris & The Jeltsins — Låt det blöda & Bye Bye Bicycle — Compass