Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Musikkrönika

Derrick May — den dansanta elektroniska musikens trollkarl nummer ett

Derrick May — Innovator.Detroit är staden som man kallar för bilstaden nummer ett i USA – därför att det var här man förlade motorcity som alla de bästa bilföretagen placerade sin verksamhet på i USA. Men det är även staden som Berry Gordon bildade legendariska Motown i, och skapade därmed musikhistoria för all framtid. Senare på slutet av 60-talet blev Detroit platsen där ett par band bildade kärnan till punken – Iggy Pop & The Stooges och MC 5 hette banden. Det är som sagt var en stad som är tillkomsten för många musikrelaterade historiska händelser, som vi fortfarande i dag kan skörda frukterna av genom hur rockhistorian hela tiden får några hållpunkter där vi kan se utvecklade trender eller nya innovativa musikaliska intryck.

Det sker fortfarande sådana under, men det sker alltför sällan att vi får uppleva nya musikaliska intressanta vågor av nyskapande musik nuförtiden. Efter 90-talet då grunge, brittpop, alternativ rockmusik eller den nya dansmusiken blev den stora grejen som också försvann med 90-talets slut - så kom det små uttryck under tidiga 2000-talet av garagerock och punkfunk. Men dessa såkallade trender, som undertecknade älskade, har i dag mer eller mindre tonats ned eller till och med försvunnit som musikalisk influens.

Fast däremot lever en sak kvar från Detroits musikscen och det är den rave, techno och housevåg som föddes i mitten av 80-talet. Men den musiken ligger inte alltid på listorna men däremot lever technomusiken kvar på klubbarna och på stora badstränder runt omkring i världen. Men den föddes i början av 80-talet av en del dj-killar och tekniskt intresserade musiker. De var killar som ville förnya discomusiken genom att upptäcka nya influenser. Det handlar faktiskt om svarta snubbar som upptäckte Kraftwerk, Gary Numan, krautrock och andra europeiska syntband. Det elektroniska soundet blev technomusikens signatur. Framförallt föddes den musik vi kallar för housemusik. Det är radikal förlängning eller modernisering av både disco/soul. Man började plocka in trummaskiner och utvecklade samplingstekniken och lät det bli en del av den mekaniserade musikens kärna. En intellektuell författare som Alvin Toffler som skrev böcker om framtiden på 80-talet; blev en av den som lanserade termen techno för världen. Jag kan till och med säga att hans böcker är totalt avgörande för den teoretiska termen för technomusiken. Men den utvecklades hela tiden och tog intryck av elektroakustiska pionjärer och av John Cages musik. Man kan säga att det finns en dansant sida och en teoretisk sida där man lugnt kan säga att techno blev ett mellanting av syntpopen och discomusikens möten.

Juan Atkins var killen som tillsammans med geniet Kevin Saunderson var först ut med att kombinera olika musikstilar till en enda ny stil. Man höjde BMP och ackorden fick annorlunda taktrörelser.

Derrick May.Kevin Saunderson blev ett stort namn med sin grupp Inner City och sångerskan Paris Grey i spetsen. Technomusiken slog igenom. Jag tror att den musiken blev större i Europa än i USA. I Detroit föddes den såkallade housemusiken. Den bygger på samma kärna som Disco och soul. Men den har djupare basgångar, repeterade bakgrundslingor och sånginsatsen kan upprepas i det oändliga, om man vill. Syntrummor och syntarna är det som kombineras med hjälp av datorer. Frankie Knuckles blev största stjärnan inom den genren. Men allra störst på Detroits technoscen blev ändå Derrick May som dj och musiker. Han introducerades av Juan Atkins av tyska Kraftwerk och hip hop. Derrick May som nya möjligheter till att applicera nyskapande musik som ingen människa hade hört förut och han gjorde det. På samlingsskivan ”Innovator” finns det två cd-skivor med det mesta av Derrick Mays 80-tal och-90-talslåtar. Jag hörde talasom Derrick May av en dj-kompis som gärna tipsade mig om den första vågens technoartister. Jag blev fascinerande av hur undergenrer till den rena technomusiken föddes mitt framför nosen på mig. House, acid, jungle, minimalistisk techno och till slut ravescenen som blev en betäckning för allting som rörde sig omkring elektroniska musikscenen.

Deerick May föddes 1963 och blev en verklig pionjär för den första och bästa vågen av tidig technomusik, den musik han utvecklade och förenade så många element i att man lätt kan gå vilse i Derricks Mays alla idéer. Jag lyssnar intensivt på samlingsplattan och låter mig föras tillbaka till 80-talets slut och 901-talets klubbkultur i Stockholm eller Göteborg. Jag minns även några bra technoklubbar jag besökte på mitt första Londonbesök i början av 90-talet. Musiken pumpades ut ordentligt och överallt ihop vakade på något sätt Derrick May. Hans egen musik är andlig och upplyftande på så sätt att jag vet att det är musik som tilltalar mig mera direkt, rakt till hjärtat liksom till hjärnan. Hans attribut är inte alltid lätta att hörsamma inom musiken. Det har alltid funnits element av svårare inslag av experimentella idéer – som transformerar musiken till mer a än bara till dansmusik. Det blir mera av stillasittande genomlyssning för min del när det gäller hans musik. Men så klart fungerar hans låtar på dansgolvet också.

Derrick May är mästaren av de bästa som finns inom dansmusiken – technomusiken.

Musik

Arctic Monkeys — Humbug

Blur — Midlife: A Beginner’s Guide to Blur

Boris & The Jeltsins — Låt det blöda & Bye Bye Bicycle — Compass

Chickenfoot — Chickenfoot

Death — For the Whole World to See

Ecovillage — Phoenix Asteroid

Ebba Forsberg — Ta min vals: Ebba Forsberg sjunger Leonard Cohen

Gossip — Music for Men

Hardcore Superstar — Beg for It

Jane’s Addiction — A Cabinet of Curiosities

King Creosote — Flick the Vs & Great Lake Swimmers — Lost Channels

Korta musikrecensioner LII

Kreator — Hordes of Chaos

Marie Bergman — Det liv du får

New York Dolls — ’Cause I Sez So

Passion Pit — Manners & Theoretical Girl — Divided

Pretty Whores — Teens of USA

Rancid — Let the Dominoes Fall

Ray Smith — Rockin’ Little Angel: The Sun Years, Plus

Sky Saxon och hans band The Seeds

Son Volt — American Central Dust & The Jayhawks — Music from the North Country: The Jayhawks Anthology & Hollywood Town Hall

Stratovarius — Polaris

The Bats — The Guilty Office

Två gånger Tom Malmquist: Smoke & Dial (Art by Accident) & Fadersmjölken

Träd, Gräs och Stenar — Hemlösa katter

Trick or Treat — Tin Soldiers

Tyr — By the Light of the Northern Star

Whitney Houston — I Look to You

Victor Olaiya — Victor Olaiya’s All Stars Soul International & Captain Yaba — Yaba Funk Roots