Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Världsförändrare

Steve Earle — Guitar Town

Steve Earle — Guitar Town.I mitten av 80-talet så skedde det ingenting direkt spännande på den amerikanska countryscenen utan den verkade mest vara en sort underlig blandning av kommersiellt radiocountry eller seg ointressant musik från Nashville. Visst kom det ut undantag från det tråkiga i musiken. Men jag som verkligen ville ha något nytt och bra fick min bön hörd när nya artister som hade fått nog av att allting i USA lät som gruppen Alabama tillexempel. Tre namn blev det som fick mina ögon att höja sig så mycket mera. Randy Travis, underbara Dwight Yoakam och den ständiga rebellen Steve Earle gav plötsligt nytt liv åt countrymusiken och jag blev lycklig igen att det fanns andra traditionella röster som hade lika mycket med Hank Williams, Buck Owens, Merle Haggard, Waylon Jennings, George Jones eller Johnny Cash och punken att göra. Steve Earle blev killen som hade den underbara Blaskanhjälten Townes Van Zandt bakom sig när hans karriär fick fart. Steve Earle är killen som kombinerade den rock som Bruce Springsteen och John Mellencamp spelade med Hank Williams tuffaste honky tonk. Framförallt är det debutskivan ”Guitar Town” som slog ned som en bomb i Nashville och det var precis den staden behövdes för den vitaminkick som saknades i staden. Steve Earle.Countryns konservativa tråkmånsar gav knappt skivan någon form av respons medan rockpubliken däremot tog emot plattan med öppna armar. Steve Earle blev uppbackad av bra folk som trodde på skivan. Noel Fox på musikförlaget Silverline-Goldline Music och producenten Tony Brown liksom producenten/musikern Emory Gordy Jr; som alla var med på plattan på ett eller annat sätt. Steve Earle skriver en intressant och informativ linenote till nyutgåvan av ”Guitar Town” som kom ut i fräsch nytt skick 2001. På plattan berättar han om låtarnas tillkomst och det stöd han fick för att kunna ge ut skivan och genomföra plattan i fullgott skick. Steve Earle mer eller mindre skrev ihop låtar som skulle vara så starka att många olika människor skulle kunna ta till sig plattan. Han ville med andra ord nå ut till så många andra potentiella lyssnare än bara den traditionella countrypubliken. Han lyckades inte riktigt med det sitt förehavande fast idag 23 år senare är plattan däremot en riktig avgörande platta för en tuffare och tyngre country. En platta som föregick den senare tillkommande alternativa countryn som slog igenom under 90-talet. Steve Earle har skrivit bland annat en av 80-talets bästa sånger när han lanserade titelmelodin. Den knäcker de flesta av countryns låtar som kom ut på 80-talet. Steve Earle gjorde här den plattan som man lugnt kan säga ha sin betydelse av två olika skäl: Det ena är att den skapade en länk till framtidens altcountry där band som The Jayhawks, Son Volt, Wilco eller Uncle Tupelo utvecklade countryn så att rock/indiepubliken plötsligt kunde avnjuta countrymusikens skatter; det andra skälet är att han gav sig själv en framtida karriär som sanningssägare inom musiken. Steve Earle blev med samtiden, en av de bästa countryrockare som frambringas på många år. Vi på Blaskan älskar hans musik helt enkelt därför att han alltid varit en modig artist som vägrar kompromissa med sin konst.

Se relaterade länkar:

Steve Earle

Steve Earle — The Revolution Starts Now

Steve Earle — The Revolution Starts Now

Steve Earle — Live from Austin, Tx

Steve Earle — Washington Square Serenade

Townes Van Zandt — Countryns store förnyare

Justin Townes Earle — Midnight at the Movies

Steve Earle — Townes

Musik

Arctic Monkeys — Humbug

Blur — Midlife: A Beginner’s Guide to Blur

Boris & The Jeltsins — Låt det blöda & Bye Bye Bicycle — Compass

Chickenfoot — Chickenfoot

Death — For the Whole World to See

Ecovillage — Phoenix Asteroid

Ebba Forsberg — Ta min vals: Ebba Forsberg sjunger Leonard Cohen

Gossip — Music for Men

Hardcore Superstar — Beg for It

Jane’s Addiction — A Cabinet of Curiosities

King Creosote — Flick the Vs & Great Lake Swimmers — Lost Channels

Korta musikrecensioner LII

Kreator — Hordes of Chaos

Marie Bergman — Det liv du får

New York Dolls — ’Cause I Sez So

Passion Pit — Manners & Theoretical Girl — Divided

Pretty Whores — Teens of USA

Rancid — Let the Dominoes Fall

Ray Smith — Rockin’ Little Angel: The Sun Years, Plus

Sky Saxon och hans band The Seeds

Son Volt — American Central Dust & The Jayhawks — Music from the North Country: The Jayhawks Anthology & Hollywood Town Hall

Stratovarius — Polaris

The Bats — The Guilty Office

Två gånger Tom Malmquist: Smoke & Dial (Art by Accident) & Fadersmjölken

Träd, Gräs och Stenar — Hemlösa katter

Trick or Treat — Tin Soldiers

Tyr — By the Light of the Northern Star

Whitney Houston — I Look to You

Victor Olaiya — Victor Olaiya’s All Stars Soul International & Captain Yaba — Yaba Funk Roots