Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Musikintervju

Killer Clan of F.U.N.

Killer Clan of F.U.N. — Killer Clan of F.U.N.


Fråga
Er musik svänger grymt bra och de associationer jag får när jag lyssnar, blir Hives nedvispad i en härlig soppa av Backyard Babies och Hardcore Superstar. Vad är er hemlighet när det gäller skivans suveräna rocklåtar?
Svar
Sjukt kul att du gillar låtarna. Hemligheten är en stor portion humor, en stor kärlek till musiken vi gör och att kunna stå ut med varandra under skapandet, att våga trampa på varandras stora egon är nödvändigt om det ska kunna bli bra så det är inget jobb för mesar. Men faktiskt har vi inte ens sneglat åt de band du nämner. Däremot sneglar vi garanterat på en del av deras idoler. Motorhead, Guns n Roses, Motley Crue, Beastie Boys, Green Jelly och Supersuckers för att nämna några i högen.
Fråga
Vill gärna veta vem som gör vad i bandet, skriver låtar och bestämmer arrangemangen till låtarnas strukturer?
Svar
Jag (Maniac Daniels) sjunger och spelar munspel, Bedlam spelar gitarr och körar, Ugly Mutt spelar bas och körar, Junkie Jenkins körar och Big Boned Barabas bankar skiten ur sina trummor och ylar lite i bakgrunden. På debutskivan är det jag och Bedlam som har skrivit och arrangerat allt, vi två fortsätter att vara bandets kreativa motorer men sedan vi börjat komma ut och lira mer har resten av klanen börjat lägga sig i arrangemanget mer och mer och det är jag väldigt glad för.
Fråga
Vi på Blaskan blir på gott humör av er attityd i musiken - vad påverkar valen av låtarna, material och vad kommer den fräna attityden ifrån månntro?
Svar
Att vi bara gör sådant som vi själva blir på gott humör av. Detta är liksom skivan vi väntat på sedan Dr. Feelgood och Appetite for Destruction, inte en jävel har lyckats ge oss vad vi vill ha på alla dessa år och då får man väl ta saken i egna händer. Vi har ju suttit och skulpterat fram låtarna med en väldigt skön metod som sagt då vi inte har censurerat oss alls i idéstadiet och detta har faktiskt lett till att låtarna blivit mycket bättre. Processen har å andra sidan varit ganska krävande och det har blivit väldigt mycket låtar över som vi inte tyckte passade in på skivan. Men ingen har väl dött av att ha för mycket låtar, den dagen vi drabbas av skrivkramp har vi gott om material att jobba med och framtiden för bandet är tryggad! När det gäller attityd så är jag ganska kluven. Jag tror att man måste hitta den i sig själv. Försöker man förställa sig blir det så uppenbart och folk förlorar respekt och intresse direkt. Mitt sätt är att använda självdistans och humor, annars blir det inte bra för mig. Jag har svårt för the new wave of Swedish Sleaze som bolagen upptäckt och försöker mjölka på pengar just nu. Det tillförs ingenting nytt och musiken blir väldigt ointressant. Spännande nya möten är viktiga även i en musikgenre som hårdrock. Med denna slätstrukna musik som jag tycker att Swedish Sleaze är blir det som att lyssna på dansband som klär ut sig i kvinnokläder. Inte så fräckt om du frågar mig.
Frågar
Har ni promotat för skivan utomlands också?
Svar
Inte så att vi arbetat särskilt aktivt utomlands, men radiostationer i U.S.A., England, Australien, Kanada, Peru, Sverige och Österrike spelar skivan frekvent och nämnas bör att en metalstation i L.A., Kalifornien, spelar inte mindre än 7 låtar av 11 från debutskivan i sin rotation dagligen! Jag lyssnade via webben och fick höra oss mellan Kiss och Motorhead, jag fick stånd. Ett av de stora målen är uppnått - big in L.A. ;-) Vi får väl se om något bolag fattar hur stora vi kommer att bli och sponsrar en tur till U.S.A. för oss.
Fråga
Var har du fått influenser från när det gäller munspelandet? Det svänger grymt bra.
Svar
Jag lyssnar mest på gamla bluesrävar som Howlin Wolf och Sonny Boy Williamson. I övrigt rekommenderas en flaska Jack, ett becksvart rum med ett tänt stearnljus och gott om tid - så hittar man in till den där sorgsna, desperata nerven som krävs för att munspel ska svänga. 100% känsla gäller.
Fråga
När kommer ni till Stockholm och spelar?
Svar
Vi var i Stockholm och spelade två gånger förra året. Pub Anchor och Alcazar bakom Nalen besökte vi. Det gör vi gärna igen, men inget är inplanerat i dagsläget. Nu väntar en rejäl bunke klubbspelningar i Skåne och ett lite annorlunda arrangemang i sammarbete med STudiefrämjandet där vi åker ut och spelar på fritidsgårdar och skolor med musikintresserade elever och håller en workshop efteråt. Ett bra sätt att ge lite tillbaka till vår omvärld och sprida glädjen med att få spela ihop i band. Samtidigt som vi både bygger vår fanbase och träffar vår publik på verkligt nära håll.
Killer Clan of F.U.N. - The band that refused to abandon Rock'n'roll

Musik

AK von Malmborg — Vår tids rädsla för AK von Malmborg

Blända — Minnesmissbruk

Broder Daniel — No Time for Us 1988–2004 & Army of Dreamers

Buddy & Julie Miller — Written in Chalk

Dead Weather — Horehound

Delbert McClinton — Acquired Taste

Dizzee Rascals — Tongue N Cheek

Drive-By Truckers — The Fine Print: A Collection of Oddities and Rarities 2003–2008

Echo & The Bunnymen — The Fountain

Elin Ruth Sigvardsson — Cookatoo Friends & Rebekka Karijod — The Noble Art of Letting Go

Fibes, Oh Fibes! — 1987

Health — Get Color & Every Time I Die — New Junk Aesthetic

Ian Hunter — Man Overboard & Mott the Hoople — Original Abum Classics & Roll Away the Stone: The Best of Mott the Hoople

Janne Bark — Bara en man

Jay-Z — The Blueprint 3

Jet — Shaka Rock

John Fogerty — The Blue Ridge Rangers & The Blue Ridge Rangers Rides Again (Dr. Indie)

John Fogerty — The Blue Ridge Rangers Rides Again (Dr. Rock)

John Lindberg Trio (JLT) — Brand New Philosophy

Julian Plenti — Julian Plenti Is Skyscraper

Killer Clan of F.U.N. — Killer Clan of F.U.N.

Korta musikrecensioner LIII

Levon Helm — Electric Dirt

Lightning Bolt — Earthly Delights & Fuck Buttons — Tarot Sport

Lou Barlow — Goodnight Unknown

Megadeth — Endgame

Midaircondo — Curtain Call; Fabrizio Caccaimali — Kobolt Trees & Bubble Shield — My Raspberry Nights

Moderat Likvidation — Mammutation

Monsters of Folk — Monsters of Folk & Pete Yorn & Scarlett Johansson — Break Up

Dr. Indies notering om legendariska Motowns 50-års jubileum

Municipal Waste — Massive Aggressive; August Burns Red — Constellations; Caliban — Say Hello to Tragedy; Tenet — Sovereign & Job for a Cowboy — Ruination

Patterson Hood — Murdering Oscar

Pearl Jam — Backspacer

Porcupine Tree — The Incident & Lacuna Coil — Manifesto

Prefab Sprout — Let’s Change the World with Mu; David Sylvian — Manafon & The Flaming Lips — Embryonic

Progressiv rock från skivbolaget Record Heaven/Transsubstans Records

Riltons Vänner — Japanmix

Robbie Williams — Reality Killed the Videostar

Roger Rönning — Ingen kvinna ingen man

Simian Mobile Disco — Temporary Pleasure; Atlas Sound — Logos & Yacht — See Mystery Lights

Stella Rocket — To the Birds

Sunstorm — House of Dreams

The Big Pink — A Brief History of Love

The Black Crowes — Before the Frost/Until the Freeze

The Confusions — A Permanent Marker & Oholics — Disgraceland

The Donnas — Greatest Hits Volume 16

The Hidden Camera — Origin: Orphan

The West of Eden — Travelogue

Theodor Jensen — Tough Love

This Vision — This Vision

Twaang — The Third Dimension & Dark Angel

UFO — The Visitor

Vader — Necropolis; Behemoth — Evangelion & Yob — The Great Cessation

Vitalic — Flashmob; Maps — Turning the Mind & Bad Lieutenant — Never Cry Another Tear

Vivian Girls — Everything Goes Wrong

Yo La Tengo — Popular Songs