Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Musikintervju

Sator

Blaskans redaktion blir salig när självaste Chips Kiesbye svarar på våra frågar angående Sveriges främsta punk/garagerockakt Sator som är aktuell med en kommande turné och framtida skivutsläpp 2010.

Håll till godo.


Fråga
Nu är det dags att röra sig ute på vägarna igen. Hur känns det att turnera idag jämfört med hur det var förr att vara svensk rockens mest hårt arbetande band?
Svar
På ett sätt är det roligare idag. Vi tycker själva att vi är bättre nu än någonsin. Visst var det skoj när vi hade 20 000 pers där ute som kunde varenda rad på alla låtar också det kan man ju inte förneka. Men det var också en helt annan press på oss då också.
Fråga
När Sator debuterade 1988 med det i mitt tycke suveräna punk/garagerockalbumet "Slammer" så fanns det inte så många band i den här skramliga sköna stilen, det var väl bara Sator och Nomads så vågade. Hur känner Sator idag när man man tänker tillbaka 22 år i tiden på hur det var att debutera då?
Svar
Vi kände oss rätt ensamma just då. Det var inte så många band som vi kände att vi hade något gemensamt med. Vi kände oss mycket närmare garage-banden än all gothrock som gällde då. Den Svenska punk-scenen gillade vi men det kändes som vi hade något att göra med dem heller.
Skillnaden mellan oss och de andra scenerna var att samtidigt som vi hade en grund från den tidiga punken som The Clash, The Ramones, The Boys… och klassisk rock som AC/DC, Kiss… så försökte vi göra något nytt. De andra var mer retro. Vi var även influerade av mer experimentella band som Cabaret Voltaire, Pere ubu, Throbbing Gristle och liknande.
Fråga
Om jag påstår att Sator är en av de viktigaste banden som influerade 90-talens och 2000-talens hårdrockande punk/garagerockvåg med The Hellacopter, Backyard Babies, Ceasars Palace med flera band, tycker ni att bandet känns som en förebild för en sådan våg?
Svar
Inte musikaliskt kanske alltid men jag tror att vi visade många att det gick att göra hårdare musik, sjunga på engelska och ändå sälja skivor. Jag kan också tänka mig att vi var en inspiration för många band i småstäderna. Det kanske gav lite hopp att vi lyckades trots att vi inte var från någon de stora städerna.
Vi var ju även ett av de första Svenska banden som turnerade utomlands. Det var fortfarande lite kuriosa med ett band från Skandinavien. Vi fick så mycket dumma frågor i intervjuer! Särskilt i England.
Som tex ”Hur får ni tag på el-gitarrer där uppe i norr”
Och jag tror inte det skrevs någonting i England utan att Abba nämdes. Inget ont om Abba men man blev lite trött på det så vi började ljuga och sade att någon av oss var släkt med Benny.
Jag tror vi ”öppnade dörren” och förberedde världen för den Svenska invasion som kom senare. Vi var nog tyvärr lite för tidiga för att ”skörda frukterna” av det.
Fråga
Jag tillhör de som sett er flera gånger liv under årens lopp och blev överlycklig när ni fick grammis för ert bästa album "Headquake" 1992, hur relaterar Sator till den skivan idag?
Svar
Vi spelar fortfarande låtar från Headquake. Jag vet inte om det är vår egen favorit bland alllt vi gjort. Den var rätt jobbig att spela in så det är inga lyckliga minnen från inspelningen. Men en viss stolthet känner man ju. Det är utan tvekan en bra platta och jag tycket att grammisen var välförtjänt även om vi inte såg oss själva som ett hårdrocksband direkt.
Fråga
Husband på Hultsfred under flera år i rad. Hur kommer det sig att Sator frekventerade Hultsfred så många gånger, lite nyfiken på det?
Svar
Det var nog lite av en slump. Vi var ju med från början och blev goda vänner med hela Hultsfreds-gänget. Vi genrepade tex inför turneer i Hultsfred, spelade på deras egna fester osv så vi har alltid haft en bra kontakt med Hultsfred även när det inte är festival.
Att vi sedan var det band i Sverige som drog mest festival-publik under flera år kanske hade något med saken att göra också. Det var vi som började tacka nej för att vi tyckte att vi kanske var där för ofta. Så ibland gjorde vi spelningar under annat namn, Som Baby Demons, Lardbyrds och The Carbonas.
Fråga
Senaste skivan "Basement Noise" tyckte jag mycket om och hungrar efter mera musik från Sator. Kommer det att ges ut något nytt med Sator inom en snar framtid?
Svar
Ja det kommer ett nytt album under 2010. Vi har börjat skriva.
Vi var själva mycket nöjda med Basement Noise omm man får säga det själv.
Basement noise albumet var i princip ”live” i studion. Vi bestämde att alla låtar skulle funka live annars ströks de. Det var ett sätt att hitta tillbaka till kärnan av vad Sator är. Nästa platta kommer att fortsätta i samma riktning men blir lite tyngre och mer ”producerad” Som en blandning av Stock Rocker nuts och Headquake har vi tänkt oss.
Fråga
Hur har Sator utvecklats under årens lopp som band, med låtar, arrangemang och produktion?
Svar
Varje platta vi gjort har varit lite av en reaktion mot plattan innan.
Efter Slammer! som var rätt mycket synthar på och bitvis rätt experimentell gjorde vi Stock Rocket nuts som är helt utan keyboards och mycket mer klassisk rock.
Efter Headquake som var en stor och dyr produktion spelade vi in BBQ killers på några dagar och gick tillbaka till punkrötterna. ”Musical Differences” var vår ”skäggplatta” där vi gick helt utanför ramarna. Kanske den platta som förvirrade våra fans allra mest.
Jag gillar den men vi spelar inga låtar från den längre.
Den känns nästan som ett sidoprojekt.
Så Basemnet Noise var en reaktion mot den kan man se det som.
Som musiker har vi så klart blivit bättre på våra instument. Men vi är fortfarande inga stora musiker på egen hand. Det är tillsammans som det händer något. En annan förändring är ju att vi har 2 gitarrer numera eftersom Kent återvänt till gitarr som det igentligen var meningen när vi började på 80-talet. Vi hittade ingen bassist som passade innan Heikki kom med. Det gör att vi kan spela en del låtar som inte funkade live förut. Det känns även som vi blev ett bättre band överhuvudtaget pga av det.
Fråga
Vad är bandet mest nöjd med under alla åren som gått?
Svar
Jag tycket att det är att vi lyckats hålla ihop som vänner hela tiden.
Och att vi fortfarande har en ambition att förbättra oss. Vi snackar fortfarande igenom varje gig efteråt. Vi har enormt höga krav på oss själva. Som vi inte alltid uppfyller men vi försöker i allafall. Sator går aldrig på tomgång. När det bara är ett jobb lägger vi av.
Sen varierar det från dag till dag vad man tycker om sina egna skivor. Ibland tycker jag att vi är världens bästa band och ibland har vi inte gjort en enda bra låt. Så är väl de flesta musiker antar jag.
Fråga
Vad brukar Sator syssla med vid sidan om när man inte spelar eller turnerar, Chips brukar producera andra artister vet jag och spela med Thåström, men vad gör övriga medlemmar vid sidan om musiken?
Svar
Jag lever ju på att prodda som sagt var. Även Kent och Heikki jobbar bara med musik. Både som producenter och med andra artister. Heikki har gjort en del teatermusik tex och lirat med Thåström, Lisa Miskovsky mfl. Kent har precis gjort klart en soloplatta. Någon sort country på Svenska. Vet inte när den kommer ut.
Micke och Hasse har vad man kan kalla vanliga jobb vid sidan om.
Det är ju såklart Sator som är vikigast men man måste ju betala räkningarna också. Alla har ju familj nuförtiden så man kan inte leva på nudlar och folköl längre.
Fråga
Som sista fråga; vilka skivor i er egen produktion är givna favoriter att plocka låtar ur när Sator spelar live?
Svar
Vi blandar rätt friskt från hela karriären men några varit med varje kväll nu i sommar är, Escape from Pigvalley Beach, I wanna go home, I’d rather drink than talk, No reason, Dance to the rocket from the Crypt, This is my life, Slug it out. Goodbye Joey, Black and white. So dressed up, Gamma Gamma Hey!, Turn off the news, Dog.
Det finns många låtar som dyker upp ibland när någon skriker efter den eller vi får lust.
Senaste giget körde vi Fuck You från BBQ killers. Det har vi nästan aldrig gjort tex.

Musik

AK von Malmborg — Vår tids rädsla för AK von Malmborg

Blända — Minnesmissbruk

Broder Daniel — No Time for Us 1988–2004 & Army of Dreamers

Buddy & Julie Miller — Written in Chalk

Dead Weather — Horehound

Delbert McClinton — Acquired Taste

Dizzee Rascals — Tongue N Cheek

Drive-By Truckers — The Fine Print: A Collection of Oddities and Rarities 2003–2008

Echo & The Bunnymen — The Fountain

Elin Ruth Sigvardsson — Cookatoo Friends & Rebekka Karijod — The Noble Art of Letting Go

Fibes, Oh Fibes! — 1987

Health — Get Color & Every Time I Die — New Junk Aesthetic

Ian Hunter — Man Overboard & Mott the Hoople — Original Abum Classics & Roll Away the Stone: The Best of Mott the Hoople

Janne Bark — Bara en man

Jay-Z — The Blueprint 3

Jet — Shaka Rock

John Fogerty — The Blue Ridge Rangers & The Blue Ridge Rangers Rides Again (Dr. Indie)

John Fogerty — The Blue Ridge Rangers Rides Again (Dr. Rock)

John Lindberg Trio (JLT) — Brand New Philosophy

Julian Plenti — Julian Plenti Is Skyscraper

Killer Clan of F.U.N. — Killer Clan of F.U.N.

Korta musikrecensioner LIII

Levon Helm — Electric Dirt

Lightning Bolt — Earthly Delights & Fuck Buttons — Tarot Sport

Lou Barlow — Goodnight Unknown

Megadeth — Endgame

Midaircondo — Curtain Call; Fabrizio Caccaimali — Kobolt Trees & Bubble Shield — My Raspberry Nights

Moderat Likvidation — Mammutation

Monsters of Folk — Monsters of Folk & Pete Yorn & Scarlett Johansson — Break Up

Dr. Indies notering om legendariska Motowns 50-års jubileum

Municipal Waste — Massive Aggressive; August Burns Red — Constellations; Caliban — Say Hello to Tragedy; Tenet — Sovereign & Job for a Cowboy — Ruination

Patterson Hood — Murdering Oscar

Pearl Jam — Backspacer

Porcupine Tree — The Incident & Lacuna Coil — Manifesto

Prefab Sprout — Let’s Change the World with Mu; David Sylvian — Manafon & The Flaming Lips — Embryonic

Progressiv rock från skivbolaget Record Heaven/Transsubstans Records

Riltons Vänner — Japanmix

Robbie Williams — Reality Killed the Videostar

Roger Rönning — Ingen kvinna ingen man

Simian Mobile Disco — Temporary Pleasure; Atlas Sound — Logos & Yacht — See Mystery Lights

Stella Rocket — To the Birds

Sunstorm — House of Dreams

The Big Pink — A Brief History of Love

The Black Crowes — Before the Frost/Until the Freeze

The Confusions — A Permanent Marker & Oholics — Disgraceland

The Donnas — Greatest Hits Volume 16

The Hidden Camera — Origin: Orphan

The West of Eden — Travelogue

Theodor Jensen — Tough Love

This Vision — This Vision

Twaang — The Third Dimension & Dark Angel

UFO — The Visitor

Vader — Necropolis; Behemoth — Evangelion & Yob — The Great Cessation

Vitalic — Flashmob; Maps — Turning the Mind & Bad Lieutenant — Never Cry Another Tear

Vivian Girls — Everything Goes Wrong

Yo La Tengo — Popular Songs