Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Titel Norma 2010 — Erikoisluettelo — Specialkatalog

Förlag Käpylän Merkki

Norma 2010 — Erikoisluettelo — Specialkatalog.I vintras besökte jag tillsammans med en konstnär förläggaren av Norma i Trädkottby i Helsingfors, efter en lång stund frågade konstnären om förläggaren kan visa det vackraste frimärket. Nog förläggaren blev till sig, frågan var av oväntat slag, en fråga han tydligen inte brukar få, inte var det minsta inställd på, ryckte till, emedan andra frågor alltid känns desto mer bekanta. Det var tydligen inte en fråga till en yrkesman. Han drog på nolltid fram ett nyss utgivet block med motiv av Finlands första lantdag som sammanträdde i Borgå domkyrka, med den ryske kejsaren som öppnade ifrågavarande dag. Förläggaren var dock inte sen med att betona att moderna frimärken är som glansbilder, att de är eg. inte mera frimärken och han pekade nu på några gamla österrikiska frimärken från 1800-svaret, utan bildmotiv självfallet, sa ”det är frimärken, sådana är vackra” om en oppriktighet, något konstnären för sin den inte verka helt förstå. De gamla frimärkena bar inte en stor berättelse i sitt motiv, istället fick man spåra i dem vad det förtäljer som sitt ursprung.

Likaså i vintras, fick jag själv besök av själve ordföranden för den Sverige-svenska släktföreningen Hammarén af de genuina verktygsmännen från Hammarön härkomstande, vi åkte till gamla och nya Borgå. Han ville få perspektiv på lantdagen i domkyrkan, hur bra man nu sedan kan det, men i varje fall få lite rumsliga dimensioner och perspektiv. Han skulle med anledning av 2hundraårsjubiléet leda en föredragsserie om lösgörandet av Finland och det ryska maktövertagandet efter den Svenska tiden. Själv hade jag året innan erhållit ett blygt stipendium för att skriva skönlitterär brevnovell om det historiska bandet mellan Finland och Sverige kulminerande 1809 års skiljemässa. Vi promenerade där i Borgå under livligt samtal av mycket trevlig pratstund. Han sa nog, skicka sedan åt mig det där frimärksblocket, något jag tyvärr glömt. (Förlåt Lars.)

Nu kommer nya Norma ut. Ett av frimärkena på ohmslaget är just det där blocket ifråga. Jag tror inte alls att det pryder ohmslaget p.g.af att det där tvåhundraårsjubiléet från Sverige, utan snarast för att konstnären i vintras frågade om det vackraste frimärket. Nu hedrar han frågan begrundad. Förläggaren var ock skyldig att göra det vackraste frimärkskatlohomslaget och fick hålla sitt ord för vad han först visade i vintras. Med glimten i ögat. Jag påtalar att det känns omtalande att opptäcka det på ohmslaget, ett mycket gredelint ohmslag i stillfull färg, talande.

Av någon anledning verkar frimärkskataloger alltid nästan nödtvunget ha frimärke på ohmslaget. Vad hände om man tryckte t.ex. en trädkrona, en ehrlekorna, eller ett kargt landskap, något abstrakt motiv, en teckning, en pornografi, eller surrealism eller kanské republikens president som för brinnkära livet slickar ett fult frimärke.

Skiljer sig då inte frimärkskataloger från varann. Jo, men de är inte så helt väsenskilda frånsett att finns kortfattade och mycket mer omfattande. Å andra sidenet, ser man närmare, nog finns det minsann skillnader och variation trots allt, det finns fokus inte minst. Även bland de tjockaste katalogerna finns vissa teman utförligare eller artiklar, av t.ex. närmare genomgångar som inte nödvändigtvis publiceras i följande katalog eller nummer genast.

Jag har hängivet spårat lite ut i denna anmälan, nu med stormsteg än till pudelns kärna. I Sverige samlar man förstås på finska frimärken, grannländer med historiska band brukar inte sällan vara populära, men i Sverige använder man sig gärna av Facit Special-katalogen som samlarna ändå har vilken inbegriper hela vackra Nordens. Facit är bra och rätt omfattande, å andra siden, Norma är gjord på hemmaplan, med finska ögon. Facit har otvivelaktigt finsk expertis, Norma är direkt finsk, därav säkert en skillnad och Norma är även svenskspråkig förutom engelsk. I ett och annat känns Norma annorlunda än Facit, kanské mer orienterande, även mer koncentration och nyans på lyxstämplar, har lite andra och fler sexempel längs med (Jag har dock inte bekantat mig med Facit 2010). Tycker mig även se, att det finns lite skillnader i vissa prisoppfattningar av en del märken eller varianter. Man kan klara sig långt på Facit, inte heller sagt att man kommer längre med Norma beroende på, men man kan ändå få rejäl omväxling om inte annat. Norma saknar dock ganska helt bakgrundsförklaringar om motiven på frimärken, nå kanské det inte behövs så helt ofta heller, vore då en aning dra ut på katalogen lite som jag utdragit i denna anmälan med pladder om motivet på ett block. Utdraget är alltid utdraget. Facit skriver dock om motiven, på gott får man väl än säga.

Norma har i Finland fått konkurrans med av den andra finska katalogen Lape, men den har åhtminstone tidigare brustit i sin svenska, elogé nog att de finska katalogerna är på bra svenska och bryr sig om att ha text på svenska. Den svenska språkdräkten håller genomgående i Norma. I Finland är Norma en gammal institution att betrakta, är liksom till sitt finska flicknamn en norm, normbildande. Det opplevs alltid med viss spänning när de nya katalogerna släpps. I år kommer såväl Norma som Lape i stort format, som specialkatalog, således med fler sexempel och mer information än de år katalogen kommer i normalstorlek. Dessa specialkataloger är absolut att föredra om man vill veta lite mer skiljetecken på märken. Med de inhemskt finska katalogerna och Facit kommer man dock i alla avseenden längre än med den alleuropeiska Michel, ”Michel Northern Europé eller med Stanley Gibbons Part 11 Scandinavia som är närmast helt standardiserade i att vara möjligast kortfattade och nerpaketerade i information om än försöker ringa in märken. Men alla kataloger är dock mycket systematiska. Norma har en genuint bra layout, när mycket ryms på sidorna utan att bli överfyllt och trångt.

Samtidigt med posten kom tidskriften Filatelisten N:r 6 -09, även den har ett vackert (lösen)märke, ett ”ringmärks”motiv som ohmslagsbild, som har ovanlig sågtands-stämpel. Numret har en mycket intressant artikel om Sveriges största filatelist genom tiden, Sigge Ringström, fastän känns något vemodigt att läsa, när samlingar som egentligen är livsverk, ibland mycket stora livsverk men hotas alltid av att inte kunna överleva som just livsverk, om ens som samling, fastän det håller ju å andra sidan filatelin levande istället, att det alltid samlas på nytt av nya, i nya kombinationer och med ny lärdom.

(Konstnären ifråga vara annars samma som stod för dragotypierna i min grafiska diktsvit ”Melåhner o smörgromskrasse”. Här Textrådet, lyxpoeten Hammarén besökt Porrvoo, gamla kulturstaden Borgå, bevistar dekadenta oaserna II. kan man ock se mig undertecknad gå vid Borgå domkyrka när den restaurerades efter en förödande totalmordbrand för några år sedan. I år var filandspresidenten där med statsledningen för Ryssland + tusentals agenter och sjundedelen av Filands poliskår, firade det omtalade 2hundraårsjubiléet, kanské någon &:så deltog från gamla moderlandet Sverige gott nog.)

Käpylän merkki är förutom ett katalogförlag, även en välförsedd frimärksbutik med svenskspråkig servicé om än hemsidan är finsk.

Stefan Hammarén Såg

Musik

AK von Malmborg — Vår tids rädsla för AK von Malmborg

Blända — Minnesmissbruk

Broder Daniel — No Time for Us 1988–2004 & Army of Dreamers

Buddy & Julie Miller — Written in Chalk

Dead Weather — Horehound

Delbert McClinton — Acquired Taste

Dizzee Rascals — Tongue N Cheek

Drive-By Truckers — The Fine Print: A Collection of Oddities and Rarities 2003–2008

Echo & The Bunnymen — The Fountain

Elin Ruth Sigvardsson — Cookatoo Friends & Rebekka Karijod — The Noble Art of Letting Go

Fibes, Oh Fibes! — 1987

Health — Get Color & Every Time I Die — New Junk Aesthetic

Ian Hunter — Man Overboard & Mott the Hoople — Original Abum Classics & Roll Away the Stone: The Best of Mott the Hoople

Janne Bark — Bara en man

Jay-Z — The Blueprint 3

Jet — Shaka Rock

John Fogerty — The Blue Ridge Rangers & The Blue Ridge Rangers Rides Again (Dr. Indie)

John Fogerty — The Blue Ridge Rangers Rides Again (Dr. Rock)

John Lindberg Trio (JLT) — Brand New Philosophy

Julian Plenti — Julian Plenti Is Skyscraper

Killer Clan of F.U.N. — Killer Clan of F.U.N.

Korta musikrecensioner LIII

Levon Helm — Electric Dirt

Lightning Bolt — Earthly Delights & Fuck Buttons — Tarot Sport

Lou Barlow — Goodnight Unknown

Megadeth — Endgame

Midaircondo — Curtain Call; Fabrizio Caccaimali — Kobolt Trees & Bubble Shield — My Raspberry Nights

Moderat Likvidation — Mammutation

Monsters of Folk — Monsters of Folk & Pete Yorn & Scarlett Johansson — Break Up

Dr. Indies notering om legendariska Motowns 50-års jubileum

Municipal Waste — Massive Aggressive; August Burns Red — Constellations; Caliban — Say Hello to Tragedy; Tenet — Sovereign & Job for a Cowboy — Ruination

Patterson Hood — Murdering Oscar

Pearl Jam — Backspacer

Porcupine Tree — The Incident & Lacuna Coil — Manifesto

Prefab Sprout — Let’s Change the World with Mu; David Sylvian — Manafon & The Flaming Lips — Embryonic

Progressiv rock från skivbolaget Record Heaven/Transsubstans Records

Riltons Vänner — Japanmix

Robbie Williams — Reality Killed the Videostar

Roger Rönning — Ingen kvinna ingen man

Simian Mobile Disco — Temporary Pleasure; Atlas Sound — Logos & Yacht — See Mystery Lights

Stella Rocket — To the Birds

Sunstorm — House of Dreams

The Big Pink — A Brief History of Love

The Black Crowes — Before the Frost/Until the Freeze

The Confusions — A Permanent Marker & Oholics — Disgraceland

The Donnas — Greatest Hits Volume 16

The Hidden Camera — Origin: Orphan

The West of Eden — Travelogue

Theodor Jensen — Tough Love

This Vision — This Vision

Twaang — The Third Dimension & Dark Angel

UFO — The Visitor

Vader — Necropolis; Behemoth — Evangelion & Yob — The Great Cessation

Vitalic — Flashmob; Maps — Turning the Mind & Bad Lieutenant — Never Cry Another Tear

Vivian Girls — Everything Goes Wrong

Yo La Tengo — Popular Songs