Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Musikintervju

Ri Fa

Blaskans intervju med svenska hip hop-konstellationen Ri Fa.


Fråga
Hur började historien med ert samarbete från allra första början, egentligen?
Svar
Vi var alla down… nu e vi above the clouds…
Svar
Vi har varit polare och gjort musik tillsammans i olika konstellationer sjukt länge! Ri-Fa är klimax. Thats what she said.
Svar
Shaz, Smo och Freeze hängde back in the day. Jag kom in på ett hörn… Det var dock långt innan Ri-Fa ens var påtänkt. Hur som, Freezy och Shaz ville starta en svensk super rap grupp bland de människor i vår umgängeskret som rappade vilket sen ledde till Ri-Fa.
Smo Jo svar
Vi har alla kännt varandra i flera år. Ri-Fa är bara en av många konstellationer vi haft genom åren. Konstellationen visade sig varajävligt fet så vi har kört på den i 3 år nu. Frånm min sida ser nog historien om Ri-Fa lite annorlunda ut. Jag var med som rapper/manager ett tag men resten av grabbarna flyttade och rappen hamnade lite på sidanom. När jag började rappa igen var min plats i Ri-Fa självklar och nu har vi kört väldigt intensivt sneaste året.
Fråga
Ni har gjort egna grejer har jag förstått under åren, vad är det som driver Ri Fa till att skapa så intensiv musik?
Svar
Saknaden av ordentlig svensk hiphop…
Svar
Vi gillar att höra musik och vi gillar att göra musik. Finns det känslor inblandat blir det intensivt. Hunger. Jag tror anledningen till att många uppfattar Ri-Fas musik som kanske mer intensiv eller kraftfull än våra sololåtar är nog för att vi alla anstränger oss säkerligen lite extra när vi kör med gruppen plus att Ri-Fa soundet, ända ifrån "Ri-Fa Madness" har varit mörkt, eftertänksamt och real shit!
Svar
Musik skall vara intensiv! Och då menar jag inte 189 BPM och 570 hihats på samma gång men jag tycker att det skall finnas en viss intensivitet bakom ens lyrik och ens framförande. Jag vill att lyssnaren skall kunna känna lufttrycket från min röst när denna lyssnar på det vi skapat. Jag vill att man ska kunna känna att det ligger tyngd bakom orden som lämnar munnen i båset.
Smo Jo svar
Ri-Fa drivs av Ri-Fa… Plus att vi spelar in för vi gillar det, inte för att vi måstetjäna pengar eller måste skapa hits. Vi gör de för musiken.
Fråga
En sak jag noterar att när jag tröttnat på den amerikanska hip hopen med dess alldeles för uttjatade gangstarapen, så behöver jag bara vända mig till den svenska hip hop-scenen som är mycket bättre och vitalare. Hur upplever ni den svenska scenen idag jämfört med den tunga amerikanska scenen, utifrån Ri Fa’s perspektiv?
Svar
Gangsta rap är INTE uttjatat… vad som är uttjatat är pajas rappen som finns i sverige… kartellen är en ljus punkt i horisonten…
Svar
Jag gillar uttjatad gansterrap. I USA precis som i Sverige så finns det sjukt mycket talanfulla rappare och producenter, men tyvärr även garanterat lika många, om inte fler jävligt keffa snubbar. Men USA är så stort så det är ju enklare & älska något och älskar att hata något.
Svar
Den svenska scenen är som den är. Den var jättestor, syntes överallt och fick uppmärksamhet från både höger och vänster men sen dog den ut. Men så är det väl med allt. Nyhetens behag gör saker och ting väldigt populära och spännande men allt eftersom så försvinner det allmänna intresset och lägger sig någon annanstans. Detta har, i mina ögon, dock lett till att de som faktiskt utövar svensk hiphop verkligen brinner för det och gör det för de rätta skälen. Sen skiljer sig ett svenskt hiphop klimat rätt markant gentemot det amerikanska. Det är nästan på nivån där det inte går att jämnföra, tycker jag. Amerikansk hiphop har alltid varit grundstommen man byggt på och det känns som att hela deras scen genomsyras av ett mycket hårdare klimat. Nu vet jag inte hur det ser ut på riktigt därborta men jag gissar på att kulturen och scenen är något mer levande än den, till största delen, internet-baserade svenska hiphop scenen. Det känns även som att man, i USA, kan slå igenom och få stjärnstatus på en lokalnivå. Det fungerar inte så i Sverige. Hur många lever rap-superstar life i t.ex. Älmhult?
Smo Jo svar
Svenska scenen talar mer till en som svensk… Det säger ju sig självt… Det är inte så ofta kalle svensson bustar caps i nåns ass… Det fattar svenska artister och det fattar vi. Vi gör musik som är riktig som handlar om riktiga saker och riktiga människor. Allt vi gör handlar om våra liv.
Fråga
Jag diggar att det finns så tunga beats och dansgolvskänsla i musiken, är det en medveten tanke?
Svar
Det är ingen tanke för mig… o oftast ser du inte mig medverka på party låtar… jag har inte druckit alkohol på typ 1&½ år o har ingen party kvar i mig… that shit is old…
Svar
Mixtapeserien @ The Movies har en del spår med dansgolvskänsla, annars tycker jag att Ri-Fa´s sound inte är särskilt anpassat för diskokulor. Mer anpassade för söndersuttna soffor, hemmafester eller mp3 spelaren. Men tunga beats är en åsikt jag mer än gärna undertecknar jag också. Även om dom ibland är långsamma, deppiga, melodiska, sinnesjuka så väljer Ri-Fa alltid tunga beats. Smak.
Svar
Grundtanken vid vårt musikskapande tror jag egentligen bara är att få ihop en fet låt och en bra mix av de fyra olika sounden som finns i gruppen. Sen är det ju som så att bra beats inte växer på träd så kommer man över en riktig banger är det ju klart att man inte tackar nej. Utöver det så är väl i princip hela svenska hiphop scenen genomsyrad av en allt mer eurotechno/dansgolvdunkadunk känsla.
Smo Jo svar
Dansgolvskänslan finns där för den finns i oss alla (kanske med undantag för FreezyLocc). Om jag är skitfull och vill festa och är i en studio vill jag ju inte göra ettsmoketrack eller nåt deppigt shit… Jag vill festa och de gör jag bäst när jag får fakka ur totalt i båset. Sen nästa gång jag är full och inte har ett bås i närheten så fakkar jag helst ur till våregen musik.
Fråga
Texten och lyriken är det mest relevanta i inom rapscenen. Där brukar svenska scenen vara väldigt nära vardagen och skriva socialrealistiskt om vad som sker runtomkring sig. Är det lika viktigt för Ri Fa att skriva texter utifrån vad som händer i livet/vardagen?
Svar
Rifa ÄR vardagen… varje dag…
Svar
Skriver man mycket och ofta så är det nästintill omöjligt att inte hålla det "äkta" och prata om livet och sånt som faktiskt har hänt, händer eller lär hända en själv. Palla göra 4 mixtapes om att vi sitter i mansions och slurpar crystal när sanningen är mycket mer youtubetyp av häng. Haha.
Svar
Det tycker jag definitivt. Jag tycker att musiken ska kunna bottna i något som är relevant för artisten i fråga. Sen skall det självklart samtidigt vara en kreativ process men verkligheten måste ändå finnas där någonstans. Däremot finns de ju tillfällen då man står i båset och inte har någon verklighetsuppfattning what so ever och bara rabblar ord för att de rimmar och ligger i takt men dom tillfällena brukar lyckligtvis stanna i studion.
Smo Jo svar
Vi skriver utifrån oss själva och vad som händer i vår vardag och berättar våra historier från vårt eget perspektiv. Själv skriver jag bara om saker som rörmig och mina känslor kring det som händer.
Fråga
Mixtapes och låtar verka spruta ur era pennor, idéerna verkar vara hur många som helst. Då undrar man vad allt kommer ifrån?
Svar
Det är inte min förtjänst … det kommer från rifa…
Svar
Hunger.
Svar
Dåliga dagar, bra dagar, cannabis, jobbet, TV, aftonbladet, filmer (så klart), annan musik, böcker, sociala möten…. Alltså, det är nästintill omöjligt att svara på en sån här fråga. Låt-idéer kommer precis som alla andra idéer från tomma intet. Samtidigt är det väl det som är den stora utmaning vid skapandet av en skiva. Att kunna utmana sig själv att fylla en timme med musik som talar till lyssnaren och levererar mer än bara en uppmålad bild av att vi skulle vara en gudagåva eller något åt det hållet.
Smo Jo svar
Vi gillar att göra musik! Gör man det och slutar tänka på musik som ett jobb så kan man göra hur mycket som helst. Vi skiter i ära, berömmelse och pengar vi vill bara göra den för alla som gillar vår musik. Jag tror folk fattar att vår musik är på riktigt och inte någon produkt från ett bolag.
Fråga
Till sist vad kommer att ske framöver?
Svar
Mer blaze…
Svar
Its a movie baby!
Svar
Mer mixtapes, spelningar och skivor. Mer musik. Mer rap. Mer Ri-Fa.
Smo Jo svar
Allt går enligt planen. Nu har vi släppt 4 mixtapes så nu är det dags för en skiva. Möjligen kommer det komma ett best of-tape mellan 4an och skivan så folk vet att vi fortfarande håller på. Sen kommer mixtapesen förtsätta komma tills vi släppt 4 till… Då kommer nästa skiva… Så fortsätter vi tills vi hittar nåt annat projekt… Men de får vi hoppas aldrig händer.

Musik

Abramis Brama — Smakar söndag

Alicia Keys — The Element of Freedom

Amerie — In Love and War & Mary J. Blige — Stronger with Each Tear

Bernt Rosengren Quartet — I’m Flying

Bosque Brown — Baby

Daniel Gilbert — New African Sports, Soul, Café Club № # 1

Duff McKagan’s Loaded — Sick

Eels — End Times

First Band from Outer Space — The Guitar Is Mightier Than the Gun

Gatans Lag — Låt mig stanna tre dagar i himmelen innan Djävulen vet att jag är död & Propagandhi — Supporting Caste

Ironville — Welcome to Ironville & Brothers of End — The End

ISIS — Wavering Radiant

Joel Alme — Waiting for the Bells

Jupiter Society — Terraform

Kris Kristofferson — Closer to the Bone

Lita Ford — Wicked Wonderland

Local Natives — Gorilla Manors

Maskinen — Boys II Men; Raekwon — Staten Go Hard Vol 1 & Rakim — The Seventh Seal

Mastodon — Crack the Skye

Ringo Starr — Y Not

Skriet — Skriet

Sonic Syndicate — Love and Other Disasters

Taken by Trees — East of Eden & Jaqee — Kokoo Girl

The Bear Quartet — 89 & Mattias Alkberg — Nerverna

The Carpet Knights — According to Life

Them Crooked Vultures — Them Crooked Vultures

Tom Waits — Glitter and Doom Live; Swordfishtrombones & Rain Dogs

Transatlantic — The Whirlwind

Vampire Weekend — Contra

Vic Chesnutt — At the Cut

Yeasayer — Odd Blood