Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Rock

Tom Waits — Glitter and Doom Live 2009 @@; Swordfishtrombones 1983 @@@@@ & Rain Dogs 1985 @@@@

Tom Waits — Glitter and Doom Live.Liveplattan borde knappast ha givits ut på grund av alla missar med skivans upplägg och ljudbild. Själva ljudbilden är undermålig med burkigt sound och Tom Waits skrovliga whiskyröst kommer inte tillrätta på grund av att den dränks i en dålig produktion. Tom Waits låtmaterial är det inget fel på men det blir knappast bra på grund av att liveplattan inte tar till vara dynamiken i Tom Waits konst fullt ut. Utan den saknar kraften i Tom Waits energi och intellektuella känsla på konserten. När jag senast såg Tom Waits i Stockholm – var han en boren berättare och underhållare som både kunde berätta om USA:s bakgårdar och ge oss barhistorierna från de sunkigaste barerna i USA. Men intet av detta försmäktar plattan med att förmedla. Jag hade hellre sett Tom Waits live istället för att lyssna på den här liveplattan utan finess och känsla. Så den här plattan kommer jag aldrig mera att spela en gång till.

Tom Waits — Swordfishtrombones.Jag går hellre till två av 80-talets bästa plattor som kom ut när det begav sig och lyssnar på de två formidabla plattorna som gav ljud åt 80-talet. Här kunde Tom Waits finna sitt eget unika särpräglade signatur. En röst som låter som om den genomgått åtskilliga år av hårt supande med uselt levervärde. På skivan ”Swordfishtrombones” som är lika mycket cabaréföreställning som man kan hänvisa till Hoagy Carmichaels klassiska schlagerkompositioner. Brecht och Kurt Weill vilar över hela plattans texter. Man skulle nästan tro att ”Tolvskillingoperan” har fått en ny version från självaste Mr. Waits. För texterna är lika unika som de är gränslösa i val och motiv. Alla mänskliga känslor verkar ha samsas på den här skivan. Lasterna och dygderna har fått lika mycket plats på skivan. Jag kan nästan bara tänka mig att Johnny Dowd under senare år har beskrivit den här makabra världen där så mycket elände verkar såsom kärleken lever sida vid sida. Tom Waits musik har gått från bartenderpianoplinkande till hans signifikativa skrotupplagemusik; som helt enkelt började ta över musiken på det sätt som är ljuvligt att lyssna och uppleva. Tom Waits blev direkt en lysande stjärna som kunde ta John Cages preparerade pianon, Frank Zappas anarki och Captain Beefhearts kaosartade musikaliska världsbild och ordna allt detta till en egen musik som bara har en sann konstnär kan göra. Här finns det som jag älskar hos Tom Waits. Därmed blev plattan hans främsta och mästerligaste skapelse.

Tom Waits — Rain Dogs.”Rain Dogs” är en platta som utvecklar det som Tom Waits påbörjade skapa men som mognade fullt ut på skivan. Den saknar den process av vildhet och spontan hänförelse som förra plattan. Men vinner på att låta musiken mogna och växa upp som färdiga idéer. Plattan har flera låtar som jag verkligen älskar; Clap Hands, Downtown Train, Singapore och den fina balladen, Time. En av de finaste musiker som tillför skivan med sitt gitarrspel är Marc Ribot (Jazz Messenger och The Lounge Lizzards) som spelar elegant och ändå får sitt gitarrspel att låta trasigt och kantigt. En skiva som är underbar förförelse av mina öron. Med andra ord, bättre musik än Tom Waits kan jag knappast tänka mig. En sann Blaskanhjälte framträder för evigt i våra hjärtan.

Musik

Abramis Brama — Smakar söndag

Alicia Keys — The Element of Freedom

Amerie — In Love and War & Mary J. Blige — Stronger with Each Tear

Bernt Rosengren Quartet — I’m Flying

Bosque Brown — Baby

Daniel Gilbert — New African Sports, Soul, Café Club № # 1

Duff McKagan’s Loaded — Sick

Eels — End Times

First Band from Outer Space — The Guitar Is Mightier Than the Gun

Gatans Lag — Låt mig stanna tre dagar i himmelen innan Djävulen vet att jag är död & Propagandhi — Supporting Caste

Ironville — Welcome to Ironville & Brothers of End — The End

ISIS — Wavering Radiant

Joel Alme — Waiting for the Bells

Jupiter Society — Terraform

Kris Kristofferson — Closer to the Bone

Lita Ford — Wicked Wonderland

Local Natives — Gorilla Manors

Maskinen — Boys II Men; Raekwon — Staten Go Hard Vol 1 & Rakim — The Seventh Seal

Mastodon — Crack the Skye

Ringo Starr — Y Not

Skriet — Skriet

Sonic Syndicate — Love and Other Disasters

Taken by Trees — East of Eden & Jaqee — Kokoo Girl

The Bear Quartet — 89 & Mattias Alkberg — Nerverna

The Carpet Knights — According to Life

Them Crooked Vultures — Them Crooked Vultures

Tom Waits — Glitter and Doom Live; Swordfishtrombones & Rain Dogs

Transatlantic — The Whirlwind

Vampire Weekend — Contra

Vic Chesnutt — At the Cut

Yeasayer — Odd Blood