Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Musikintervju

Peter Morén


Fråga
Äntligen en svenskspråkig platta efter alla engelska skivor. Känns det naturligt att skriva på svenska efter ha mest sjungit och skrivit på engelska språket?
Svar
Det kändes naturligt. Jag tänkte ärligt talat inte så mycket på det, låtarna kom till snabbt på en dryg vecka efter den ursprungliga inspirationen och när jag visste vad jag ville skriva om gick det snabbt. Det är klart att det är ovant att höra sig själv på svenska. På många sätt har jag hittat en helt annan röst som känns lite naknare, mer soulig och det kan vara läskigt till en början. Jag hade heller inga tydliga svenska förebilder musikaliskt. Det skulle vara Olle Adolphsson, men ha sjunger ju inte soul. Men det var viktigt för mig att texterna blev tydligt svenska med uttryck och ord som jag inte hade kunnat använda i engelskan.
Fråga
Är steget långt mellan att uppträda solo med vänner istället för att spela in en trio?
Svar
Det blir ju ett helt annat tänk. Man kan köra en vision hela vägen från början till slut och det blir på så sätt snabbare och enklare. Vill man ha ett visst instrument eller ett visst sound behöver det inte röstas för eller emot.
Peter Bjorn And John är ett extremt demokratiskt band och det är också det som gör oss speciella och bra, medans det här verkligen är en soloskiva även om jag jobbat nära med Tobias och Lars Skoglund som spelar trummor.
Fråga
Jag kan inte låta bli att undra att efter få till det med en internationell indiekarriär med en nästan magisk staus som ikon ute i världen och sedan komma hem och spela i svenska band eller uppträda helt solo, är det en svår övergång?
Svar
Det vore fegt att inte prova sina vingar i nya sammanhang, ge sig in på nya utmaningar. Även med Peter Bjorn And John tänker vi ju så, annars hade vi inte följt upp våran succéskiva "Writer's Block" med en nästan helt instrumental skiva utan säkrat med lätt-tuggad pop. Och varje projekt man ger sig in i ger näring till nästa, man vill nästan alltid göra något annorlunda än sist. Så att den här skivan är så "rootsig" beror väl delvis på att PBJ's "Living Thing" var mer modern och urban. Även om båda skivorna är rytmiska och dansanta.
Fråga
Nya kommande skivan har väldigt välspelade arrangemang och en samling suveräna låtar, där "Stadshotell" med en kraftull insats från Markus Krunegård ger mig en bra känsla. Jag vill gärna höra hur du resonerade kring den låten?
Svar
Det var Tobias idé att ta med Markus och Adam Olenius på kör för att skapa lite av en gospelkänsla med flera olika röster. Låten handlar om någon slags nostalgi för ett Sverige som man själv inte egentligen upplevt. Vi mixade medvetet basen väldigt högt för att få lite dub/reggae-vibbar. Den svänger!
Fråga
Skivans allra bästa låt "Dan Andersson-land" är helt igenom fantastisk - hur har Dan Andersson influerat dig?
Svar
Inte särskilt mycket alls. Men jag förknippar honom med det gamla Dalarna, mina morföräldrars Dalarna, som nu är på väg bort. Bondesamhället. Jag tog Dan Andersson som en metafor för att visa på allt som hänt Sverige och Dalarna under 1900-talet under 3 generationer och hur jag själv har ett behov av att känna var jag kommer ifrån i den kringflackande tillvaro jag för. Och jag kommer från landsbygdens/glesbygdens Sverige. Låten är naturligt lite av en nyckel till temat på hela skivan, rötter och ursprung och förändring; även musikaliskt. Jag nämner ju även Karl Lärka som var kompis med Dan Andersson och fotograferade bybor i Siljansbygden under början av förra seklet. Min egen morfar är med på en bild som liten pilt. Det är väldigt starka, strama och känsliga bilder och jag kan verkligen känna mina rötter när jag tittar på dem även om jag inte själv upplevt den tiden.
Fråga
Hur fungerade samarbetet mellan dig och Tobias Fröberg på skivan, var skivans tillkomst en lättsam process?
Svar
Ja, det var lättsamt och gick som en dans. Jag gav Tobias lite sound-input i form av mycket gammal soul, rockabilly och liknande och vi bestämde oss tidigt för att ha en ganska extrem ljudbild, där saker fick skava och sticka ut, som det ofta gör i äldre musik. Det skulle vara varmt men samtidigt skrotigt. Sen rattade Tobias till ett sång och trumljud på titel-låten med hjälp av bandekon som jag älskade och efter det var vi i hamn. Då visste vi inriktningen för resten. Det var som att vi var totalsynkade! Två själar etc.
Fråga
En fråga som infinner sig är hur hinner du med alla olika sidoprojekt, Tutankamon plus spelningar med alla andra artister?
Svar
Det hinns med alldeles utmärkt. Stor del av tiden går jag hemma och slappar och lyssnar på skivor eller är ute med hunden. Sen jobbar jag hårt och mycket i sjok. Både Tutankamon-skivan och den nya soloskivan gick dessutom väldigt snabbt att spela in medan PBJ brukar ta längre tid på sig. Det som tar mest tid är förstås PBJ-turnéerna, då vi ska täcka upp så många marknader, men på den fronten är det ju lugnt i år, så jag kan fokusera på annat.
Fråga
Nu är plattan snart släppt och vad kommer ske föröver?
Svar
Jag vill spela så mkt som möjligt live på det här materialet och har redan repat ihop ett grymt band. Sen har jag även lite andra saker ihop med Tobias, spelar bas och gitarr på ett par skivor han producerar. I april går PBJ in i studion igen och kommer att jobba på nytt material från och till under sommaren. Vi har många grymma låtar på g. Men det ska släppas först 2011.

Blaskan tackar för intervjun.

Musik

Angie Stone — Unexpected

Annie — Don’t Stop

Babian — Hälften dör av fetma

Big Jeff Bess — Tennessee Home Brew

Björn Skifs — Da capo

Black Rebel Motorcycle Club — Beat the Devil’s Tattoo

Bruket — En annan klass

Dark Tranquillity — We Are the Void

Efterklang — Magic Chairs

Fear Factory — Mechanize

First Aid Kit — The Big Black & the Blue

Freedom Call — Legend of the Shadowking

Gamma Ray — To the Metal

Hästpojken — Från där jag ropar & Moto Boy — Lost in the Call

John Hiatt — The Open Road

Joni Mitchell, James Taylor & Phil Ochs — Amchitka: The 1970 Concert That Launched Greenpeace & Joanna Newsom — Have One on Me

Joseph Foster — Graphic as a Star

Josh Rouse — El Turista

Korta musikrecensioner LV

Laura Veirs — July Flame

Massive Attack — Heligoland & Hot Chip — One Life Stand

Midlake — The Courage of Others

Neil Young — Dreamin’ Man Live 92

Owen Pallett — Heartland & Four Tet — There Is Love in You

Overkill — Ironbound & Rage — Strings to a Web

Peter Gabriel — Scratch My Back

Raggare: Rockballaderna som smälte Sverige

Royal Republic — We Are Royal (Dr. Da Capo)

Sade — Soldier of Love

Shout Out Louds — Work

The Graviators — The Graviators

Vivian Girls — Everything Goes Wrong