Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Backspegeln

ABBA — Sveriges enda punkband

Vad är punk vad gäller attityd, alltså det runt musiken? Ja, inte är det den konformism och politiska käckhet som uppvisades av den svenska proggrörelsen under 70-talet eftersom Punkens ideal var att du skulle vara dig själv och gå dina egna vägar. Också punkarna som egentligen bara tog över stafettpinnen efter proggen, går också den bort eftersom vissa krafter inom svensk punk styrde den mot en politisering trots att idealet alltså borde ha varit att gå sin väg och tycka vad man själv ville. Dessutom var den engelska ideén att politiken och politikerna inte längre kunde lösa problemen, trots detta tyckte svensk punk att det var väl inga problem för punk var ju en vänsterrörelse vilket den inte var.

I punkens fall slutade det med att vi som var med ansåg att vissa hade kidnappat hela agendan för sina egna syften snarare än att leva upp till de ideal som framför allt engelska punkare stod för som frihet t ex. Punken i Sverige var helt enkelt en stinkande varböld av radikalistisk soppa där samhällskritiken riktades mot det samhället som hade byggts upp av ett parti, kallat socialdemokratin, som man samtidigt hyste en oförblommad beundran för! Dessa punkens ideologer var alltså mer än lovligt förvirrade och ute på mycket tunn is om ni frågar mig.

Nej, egentligen fanns det bara ett enda band i hela den här smeten som utmanade den samhällsideologi och den politisering av musiken som både proggen och punken stod för Det fanns när proggen och punken ägde agendan och var del av eller den drivande delen i samhällsdebatt och etablissemang, bara ett band som utmanade detta med sin glittrande sköna och totalt opolitiska musik – ABBA. Genom sin sin förmåga att totalt vända ryggen åt tidens tokerier och göra det som de var bra på och ville göra, var ABBA det enda sanna punkbandet i Sverige. När alla andra gjorde konformism av musik och politiskt naiva tokerier av densamma, gjorde ABBA skönt dansant och musikaliskt driven musik som man kunde använda som balsam mot hel- eller halvgrymma progg och punkexperiment som mest kändes fadda och passe långt innan dessa led sotdöden.

ABBA:s tidigaste historia började egentligen i sextiotalets två svenska giganter inom rock och pop. I Hootenanny Singers återfanns Björn Ulvaeus och i Hep Stars hette en medlem Benny Andersson. Ganska snart hade de två inlett ett musikaliskt samarbete som bland annat gjorde dem till musikproducenter åt Stickan Andersson i Polarstudion, där de kom att arbeta med bl a Ted Gärdestad. 1970 Släppte de sin första singel ihop betitlad She's My Kind Of Girl men detta var inte den första låten de skrev tillsammans, bara den första singeln de släppte gemensamt. Under de sista åren på sextiotalet hade både Hootenanny Singers och Hep Stars börjat gå i stå och istället för att skriva material till respektive grupp, började de två att komponera låtar som It Isn't Easy To Say och A Flower In My Garden. Dessa två kompositioner spelades in av Hep Stars som kom att överleva fram till 1970 då det nya samarbetet tog över för de två låtskrivarna.

1970 När de två tog steget fullt ut och började ge ut skivor i eget namn, hade de två samarbets-partnerna Agnetha Fältskog och Anni-Frid Lyngstad tillkommit i gruppen som nu började formas. De två tjejerna hade dittills haft varsin framgångsrik solokarriär, men i och med att Agnetha och Björn redan var ett etablerat par och Benny och Anni-Frid på väg att bli detsamma kom de nu istället att bli en del av gruppen Fästfolket, eller Två Gånger Fästfolket som de hette allra först, som kom att utgöra embryot till ABBA. Fästfolket som de nu kallade sig, fick en mindre hit med låten Hej Gamle Man 1970 och det är kanske där historien om ABBA egentligen börjar. Fortfarande var det dock så att tjejernas solokarriärer gick vidare parallellt med Fästfolket och att vissa låtar som Björn och Benny skrev fortfarande spelades in av andra artister. En sådan låt var Language Of Love som artisten Francoise Hardy spelade in 1971. De hann också med att producera Ted Gärdestads debutalbum Undringar under den här perioden.

1972 Kom gruppens egna debutskiva med nu under namnet Björn och Benny, Agnetha och Anni-Frid. Musikstilen hade mognat fram och var nu mer färdig där schlager med poppiga förtecken var grunden och svensk folkmusik kryddan som vävdes in i kompositionerna. Snart blev bandnamnet återigen föremål för diskussion och efter förhandlingar med bolaget Abba Seafood, kom de två parterna fram till att namnet ABBA inte innebar varumärkesstöld eller något annat obehagligt. Namnet ABBA var därmed skapat och från 1972 kom gruppen att kalla sig detta, idén kom från initialerna till respektive medlems förnamn Agnetha, Björn, Benny, Anni-Frid som tillsammans skapade gruppnamnet.

Dock lanserades gruppen redan nu i USA på den skabrösa skivlabeln Playboy Records under det än mer skabrösa namnet Björn & Benny (With Svenska Flicka) för att anspela på den svenska synden som just höll på att erövra världen.

1973 kom gruppens första stora framgång. Detta år deltog man i uttagningarna till den svenska delen av Eurovisionsschlagerfestivalen och man slutade trea med låten Ring Ring. Denna låt kom dock att bli än större framgång efter tävlingen än den blev under tävlandet då den kom att ligga etta på svensktoppen under någon månad det året. Den översattes med samma titel till engelsk text och även utomlands rönte låten smärre framgångar.

Styrkta av framgångarna ställde bandet upp redan året efter med ytterligare en låt som tävlade i Eurovisionsschlagerfestivalen. Waterloo var en starkt poppräglad låt med inslag av klassisk musik samt en driven schlagerkänsla och 1974 när den framfördes med scenkläder som också de väckte uppmärksamhet, sopade den banan med all konkurrens. Också i den stora finalen som hölls i Brighton, England, tog den konkurrensen med storm och gruppens internationella genombrott var nu ett faktum. I USA rönte låten och gruppen framgångar då den som bäst kom in på Billboardlistans sjunde plats. Runt om i flertalet Europeiska länder som t ex England låg låten snart som nummer ett och där parkerade den sig för lång tid framöver. Gruppen hade därmed erövrat större delen av Europa och låg etta både här och var, trögare gick det dock i USA men också detta skulle snart ändras.

Bakom gruppen fanns bandets manager Stickan Andersson och denne var ett marknadsföringsgeni av rang. Redan samma kväll som låten vann i Brighton, gav denne ordern om att det redan färdiginspelade albumet Waterloo skulle tryckas upp för snabb distribution ut i skivaffärerna. På rekordtid efter segern låg albumet ute på skivdiskarna och försäljningen var det inget fel på. Redan ett halvår efter framgången med Waterloo fick gruppen nästa hit.

Låten SOS gjordes egentligen först på svenska till Agnetha Fältskogs soloplatta Elva Kvinnor I Ett Hus som släpptes i december 1975. Låten spelades dock in i engelsk version också och si, då bidde den nästa hit för gruppen. Gruppen ABBA var vid det här laget en formidabel hitmaskin som spottade ur sig låtar som gav gruppen framgång efter framgång. 1976-1977 Låg Fernando, Knowing Me Knowing You, Money Money Money, Dancing Queen alla etta på den amerikanska billboardlistan under olika perioder. En lite oväntad draghjälp till låten Dancing Queen kom i och med kungabröllopet mellan Carl XVI och Silvia Sommerlath och den därefter följande kröningen av drottningen. Evenemanget uppmärksammades världen över och ABBA kunde knappast ha fått en bättre promotionhjälp än denna. Det lite ovanliga var att trots världens uppdelning i öst och väst med järnridån rakt igenom Europa, gick gruppen hem överallt. Turneerna som tog vid tog dem till så diametralt motsatta samhällen som Australien, USA, Polen och DDR. Under 1978 tog en av dessa turneer gruppen till just USA och tanken var att det skulle bli en promotionturné för att ytterligare pusha dem till större framgångar. Istället förvandlades framför allt turnéerna till Australien och USA till ett triumftåg. Äntligen hade det lossnat för bandet i det annars så motspänstiga landet USA.

Men det myckna turnerandet slet också, inte minst på de privata relationerna mellan medlemmarna där familjeliv och ett liv på vägar i okända länder krävde sin tribut. Det var ingen hemlighet att Agnetha hatade att turnéra och föredrog att stanna hemma om hon hade fått bestämma. Det var hennes ovilja att ligga ute på vägarna i stort sett hela året runt och de privata slitningarna mellan henne och Björn som kom att bli början till slutet.

Turnéer, skivinspelningar, promotionframträdanden i TV, filminspelning under turnén i Australien som utmynnade i filmen ABBA The Movie började snart trötta ut medlemmarna. De privata relationerna var de första att ta stryk och snart var förhållandena mellan de två paren som gruppen utgjorde på upphällningen. Därmed kom slitningarna att öka. 1980 Startade deras sista turné som tog dem till Japan. 1982 Gick gruppen in i studion för sista gången och låtar som Cassandra, The Day Before You Came, I Am The City, Just Like That, Under Attack, You Owe Me One spelades in men mitt i arbetet tog de olika medlemmarnas soloprojekt istället över och arbetet gick i stå. Det som skulle ha blivit ett nytt album, blev istället ett oavslutat projekt som tycktes rinna ut i sanden. Några av dessa låtar kom för lång tid att förbli outgivna och andra är än i dag outgivna. För när cirka ett halvår hade gått av egna projekt lät gruppen meddela att den hade splittrats. Året var 1983 och direkt efter detta besked tog de två musikspaparnas gemensamma karriär en ny vändning när de började projektera och skriva musiken till en musikal vid namn Chess.

ABBAs sound är lite av ett kapitel för sig, för precis som några av de stora hade gruppen en del kännemärken som gjorde dem unika. En av chefsarkitekterna bakom allt var Michael B Tretow och han liksom en av hans stora förebilder Phil Spector, skapade ett distinkt sound byggt på vissa grundprinciper som gjorde dem båda omisskännliga. Ett trick var att spela in Agnethas och Anni-Frids röster parallellt med varandra men förskjuta en av dem med någon hundradels sekund för att lyssnaren skulle uppleva mer klang och fyllighet i ljudet. Mycket riktigt var också just sången något som var helt unikt för gruppen. Denna komponent i ABBAs sound har stötts och blötts i många skrifter och artiklar därför att just sången gjorde dem så unika.

ABBA gjorde sig också tidigt kända för att ha några av världens bästa musiker i sitt sällskap. Lasse Wellander på gitarr gjorde sig med all rättvisa ett stort namn också utomlands, trummisen Ola Brunkert som dessvärre avled för cirka ett år sedan var en annan som med all rätt uppmärk-sammades och också basisten Rutger Gunnarson fick sin beskurna del av berömmet.

Några andra musiker som figurerade kring ABBA var en ung Thomas Ledin som bland annat turnerade med bandet under Australien-turnén och följdaktligen finns med i filmen ABBA The Movie. Om denne var en musikalisk eller omusikalisk artist vill inte denna skribent uttala sig om, men låt oss säga att få gånger i musikhistorien har väl väl någon rott iland rimmen “Sensuella” och “Isabella” med en så stor bror duktiglik hurtighet.

I musiken återfanns som jag skrev i början både spår av klassisk musik, klassisk pop och folkmusik då Benny Anderssons första musikaliska stapplande steg togs inom den sistnämda musikform. Förutom poppen var musiken fullsprängd med klassiska referenser, lyssna på pianosticket i Dancing Queen t ex. Men ABBA kunde överraska också. I gruppens begynnelse och framför allt efter segern i Brighton 1974 beskylldes gruppen av framför allt de mest hårdföra inom proggen, t ex Ulf Dageby från Nationalteartern, för att inte vara politiskt korrekta och en plastprodukt. När ABBA släppte sin sista platta, The Visitor, överraskade man både Radikalist-Uffe och alla sina fans genom att framföra en låt med politiska förtecken när man hade spelat in titelspåret The Visitors (Crackin' Up) som handlade om Sovjetiska dissidenter och deras vedemödor med KGB. Där fick väl otuffe Uffe så att han teg, både för att ABBA var kapabla att överraska och att provocera i och med att de nu beskrev vad Uffes poliska bröder och systrar hade ställt till med i andra länder. Det kanske har blivit dags för konformist-Uffe att ändra låtens text till Doin' The Omoraliskt Proggexperiment istället så här i efterhand?

Förutom musiken, var gruppen långt före sin tid med musikvideoproduktion. Redan 1974 när gruppen vann i Brighton, så spelades låten Waterloo in som musikvideo långt innan MTV var ett begrepp. Den som blev gruppens regissör av dessa var den redan då etablerade regissören Lasse Hallström, som långt senare kom att filma världshiten Mitt Liv Som Hund och som numer jobbar med världsberömda skådespelare i Hollywood där han verkar och bor. Flera av hans filmer har nått världsrykte och en förklaring till att han lyckats ta sig dit är meriterna från tiden med ABBA.

Benny Andersson och Björn Ulvaeus är idag ett etablerat par inom musikalvärlden. Med produktioner som Chess, Kristina Från Duvemåla och Mamma Mia bakom sig har de lyckats ta nästa musikaliska steg efter ABBA. Benny Andersson har förutom musikaler också hoppat in i tillfälliga samarbeten med gruppen Gemini, Orsa Spelmän och Ainbusk Singers samt artisterna Helen Sjöholm och Josefin Nilsson.

Framgångarna har också varit stora även för Anni-Frid Lyngstad som har fortsatte med en lyckad solokarriär. Albumet Something Going On från 1982 gav henne hitten I Know Something Going On där Phil Collins med sitt mer rytmbaserade ljud var hjärnan bakom låtskriveri och produktion. Skivan Shine från 1984 gav henne också flera framgångar. Djupa Andetag från 1996 är hennes senaste egna produktion. Hon har dock medverkat på andra artisters skivor där hon bland annat har sjungit duett med Mauro Scocco, Dan Daniell och Filippa Giordani. På den gamle Blaskanhjälten Jon Lords senaste soloplatta sjöng hon också.

Agnetha Fältskog har också hon fortsatt en framgångsrik solokarriär. Wrap Your Arms Around Me kom 1983, Eyes Of A Woman kom 1985, I Stand Alone kom 1987 och 2004 kom albumet My Colouring Book. Hon har också medverkat i filmen Raskenstam.

Sagan om ABBA kunde ha slutat med detta, men gör det inte – långt därifrån. Under årens lopp har trycket på en återförening kommit och gått men alltid funnits där som en ouppfylld önskan. Gruppen själva har dock varit avvisande hela tiden. 1992 Gav gruppen Erasure ut EP:n ABBAesque med covers på ABBA-låtar som gav gruppen en ny storhetstid, strax efter kom samlingsalbumet ABBA Gold som blev ett av det årets storsäljare. Tillsammans med uppföljaren More ABBA Gold blev de två albumen 90-talets riktiga kioskvältare.

Michael B Tretow fick i början av 90-talet därför uppgiften att ge ut samtliga gruppens skivor i CD-format med restaurerat ljud. I boxen Thank You For The Music som kom ut 1994 fanns dessa med samt skivan ABBA Undeleted som innehöll unika demoversioner och svenskspråkiga versioner av deras stora låtar.

Men gruppen har alltså undvikit alla återföreningsplaner, faktum är att det dröjde till 2008 innan de sågs tillsammans igen ens på bild. I och med premiärvisningen av filmen Mamma Mia samlades hela gruppen igen för första gången på 25 år. ABBA är med andra ord avsomnad som grupp, men deras musik kunde inte bli mer levande. Som all odödlig musik finner också ABBAs musik hela tiden nya fans och nya generationer upptäcker hela tiden deras tidlösa, geniala sound och musik. Gruppen har alltså trots att det är 28 år sedan de senast spelade in något, överlevt sig själva och har därmed skrivit in sig i historieböckerna mer än en gång. Det senaste kapitlet är att i år valdes gruppen in i Rockens Hall Of Fame under en cermoni i New York, Så trots att gruppen inte längre finns, fortsätter framgångssagan ABBA.

Susanna Varis: Idé och koncept

Dr. Da Capo: Text och research

Diskografi

ABBA Album
UtgivningsårTitelÖvrigt
1973Ring Ring
1974Waterloo
1975ABBA
1976Arrival
1977The Album
1979Voulez-Vous
1980Super Trouper
1981The Visitors
ABBA Samlingsalbum
UtgivningsårTitelÖvrigt
1975Greatest Hits
1979Greatest Hits Vol. 2
1982The Singles — The First Ten Years
1992ABBA Gold
1993More ABBA Gold — More ABBA Hits
1999ABBA Oro — Grandes Existos
2001The Definitive Collection
2006Number Ones
2008The Albums
ABBA Live Album
UtgivningsårTitelÖvrigt
1986ABBA Live
ABBA Filmografi
UtgivningsårTitelÖvrigt
1977ABBA The Movie
1980ABBA — In Concert
2004ABBA — The Definitive CollectionSamlade videos till låtarna från albumet med samma titel.

Musik

A Real Cool Time Revisited: Swedish Pop, Punk and Garage Rock 1982–1989

Atlantic Rhythm and Blues 1947–1974

Autechre — Oversteps; Caribou — Swim & Booka Shade — More

Avantasia — The Wicked Symphony/Angel of Babylon

Blackberry Smoke — Little Piece of Dixie

CocoRosie — Grey Oceans

David Byrne & Fatboy Slim — Here Lies Love

Erykah Badu — New Amerykah Pt. 2: Return of the Ankh

Giant — Promise Land

Heart Sick Groans — Gentlemen, If You Ain’t Right, Get Right

High Places — High Places vs. Mankind & MGMT — Congratulations

Johnny Cash — Ain’t No Grave

Korta metalrecensioner V

Lisa o Piu — Behind the Bend & Ellen — Mourning This Morning

Marty Friedman — Tokyo Jukebox

My Way — My Way

Petter — En räddare i nöden

Petter Spjut — Hann jag nånsin ifatt?

Sambassadeur — European & Broken Bells — Broken Bells

She & Him — Volume Two; The Tallest Man on Earth — The Wild Hunt & Harper Simon — Harper Simon

Slash — Slash