Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Soul

Atlantic Rhythm and Blues 1947–1974 @@@@@ Boxutgåva med 8 cd-skivor plus texthäfte

Hela historien med skivbolaget Atlantic och dess grundare är en specifik plus märklig historia som förgrenar sig till att bli den moderna musikens populärhistoriska största upplevelse. Ahmet Ertegun.1947 bildade den turkiska ambassadörens son Ahmet Ertegun sitt alldeles eget skivbolag döpt till just Atlantic. Det var från början de båda bröderna Erteguns kärlek till amerikansk musik, särskilt svart jazz och blues. Men det började forma en svart musik som kom att kallas för rhytm & blues - som är förstadiet till både rockmusiken och ävenledes till den kommande soulen. Skivbolaget är brödernas egen manifestation för att kunna lansera svart musik på bredare front. Tillsammans satte bröderna stämpeln för hur fantastisk bra musik, vi idag kan kalla för kvalitetsstämpeln för just klassisk soul. Man fixade till en fin studio, några av de bästa studiomusikerna och den suveräna genialiska producenten Jerry Wexler. En vit man med erfarenheter och stor musikalisk kärlek till just bluesen, jazzen och soulen. Världens viktigaste skatt, den svarta musiken, den som ligger till grunden för rockmusiken tillsammans med countrymusiken. Man började arbeta in flera artister som är dess grund. Boxen är väl fördelad på åtta skivor som är pedagogisk upplagd med en stor bok som berättar om de största stjärnorna i skivbolagets stall. Observera att Atlantic även kunde stå som distributör åt skivbolaget Staxs produktioner. Ett bra samarbete med många klassiska produktioner från några av världens bästa artister. På 60-talet hade Atlatic sitt eget husband i Booker T & The MG's. Den gruppen hade sina egna hits men spelade in flera av bolagets största sensationer. Otis Reeding, Sam & Dave med flera artister. Men bolagets sound var tuffare och hade en klar svart profil. Bolaget speglar den tidens uppfattning av vad som komma skall.Professor Longhair. Bolagets tidiga inspelningar med LaVern Baker, Ruth Brown, Big Joe Turner, Professor Longhair, Chuck Willis och Ivory Joe Hunter leder fram till rockmusiken framförallt. LaVern Baker.På femtiotalet då begreppet doo woop blev en grund för ny sorts vokal popmusik slog flera av bolagets artister/grupper igenom på stort inom rockmusiken. Clyde McPhattern & The Drifter, The Chords, The Falcons, The Clovers och en av den mera av tunga grupper, The Coasters naturligtvis. Min personliga favorit bland den här sortens grupper - The Coasters som jag alltid tyckte stod rockmusiken närmast än klassisk soul. Men gränsen där i mellan kan vara tunn. Atlantic signade Ray Charles, som nog kan sägas var den artist som formade soulen hur den skulle komma att låta, så som den utvecklades senare under Ataltics storhet på 60-talet. Då artisterna mera kan sägas vara just soul i dess sannaste och mäktigaste och sagoliknande stunder. Aretha Franklin.Brook Benton, William Bell, Ben E King, Sam & Dave, Otis Reeding, Joe Tex, Betty Wright och drottningen av soul, Aretha Franklin. Alla var de relevanta historiska delar av både musikens utveckling och betydelse för historien som sådan, om man ser på musikens samhällsutveckling. Jag skall naturligtvis även nämna artister som varit viktiga för bolaget med lång karriär bakom sig: Solomon Burke, The Bar-Keys, The Spinners, Archie Bell & The Drells, Roberta Flack och Rufus & Carla Thomas. Alla dessa artister finns på med på boxen. Det viktigaste är att Atlantic fick betydelse som bolag att den förde ut svart musik till den vita omgivande världen. Man började bryta ned barriärer. Bolaget utvecklades alltmera åt att signa andra artister än just svarta rhytm & blues-artister. Vita band/artister som Led Zeppelin, The rolling Stones eller Neil Young fick sitt nya hem i bolaget. Artister som stod den svarta soulen/bluesen nära. Boxen är musikhistoria och visar upp en lysande katalog med helt suveräna låtar. Från standards till mindre kända låtar. Men ödmjukt böjer Blaskanredaktionen på huvudena inför detta bolag - Atlantic.

Musik

A Real Cool Time Revisited: Swedish Pop, Punk and Garage Rock 1982–1989

Atlantic Rhythm and Blues 1947–1974

Autechre — Oversteps; Caribou — Swim & Booka Shade — More

Avantasia — The Wicked Symphony/Angel of Babylon

Blackberry Smoke — Little Piece of Dixie

CocoRosie — Grey Oceans

David Byrne & Fatboy Slim — Here Lies Love

Erykah Badu — New Amerykah Pt. 2: Return of the Ankh

Giant — Promise Land

Heart Sick Groans — Gentlemen, If You Ain’t Right, Get Right

High Places — High Places vs. Mankind & MGMT — Congratulations

Johnny Cash — Ain’t No Grave

Korta metalrecensioner V

Lisa o Piu — Behind the Bend & Ellen — Mourning This Morning

Marty Friedman — Tokyo Jukebox

My Way — My Way

Petter — En räddare i nöden

Petter Spjut — Hann jag nånsin ifatt?

Sambassadeur — European & Broken Bells — Broken Bells

She & Him — Volume Two; The Tallest Man on Earth — The Wild Hunt & Harper Simon — Harper Simon

Slash — Slash