Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Konst

Nationalmuseum: Rubens & Van Dyck

Rubens — The Union of Earth and Water.När jag vandrar mot Nationalmuseum så vet jag ungefär vad jag kommer att få. vackra realistiska målningar byggd på den tidens klichéer och symbolmättade bildflöde som antagligen anger grekisk/romerska myter eller rena referenser till bibliska motiv. Men samtidigt är jag ovanligt svag för tidiga barockens måleri. Den där tiden då Tizians målningar influerade Hollands främsta målare. Det bästa med utställningen är givetvis att vi får upp ögonen för andra mästare än just Rembrandts konst. Nu kan vi Peter Paul Rubens med sin tidigare lärjunge Anthonis Van Dyck som visar att de behärskar genremålning, historiska såsom mytologisk/religiösa motiv. De är två av de största flamländska konstnärerna som ställs ut och som via sina efterföljare faktiskt målar vackra realistiska men ändå för tiden anpassade målningar efter hur konsten skulle vara och se ut enligt tidens smakomdömen. Dock kunde ateljéer samverka och samarbeta kring flera stora verk. Det är häpnadsväckande hur vackra deras målningar fortfarande faktum är. Man följer målningarna och kan se dessa som ett pussel som ger ledtrådar till hur vi uppfattade tiden och hur 1600-talets konstnärer avbildade makten, religionen och arvet av de förflutna som en sorts helhet där varje tanke bildar länk i den historiska kedjan. Framförallt är det märkligt hur nya mästare gärna använde sig av samma sorts motiv som de avbildade exakt från de äldre generationers konstnärer. Men det man gör att är ge det gamla motivet något av den nya konstnärens signum. man målar nästan av exakt samma målning av den äldre konstnären men man stoppar in nya detaljer från sin egen samtid och smak.

Van Dyck — Självporträtt.Jag vandrar i de stora salarna och ser målningarna som man nu ställt som man gjorde förr – tätt ihop istället som man med modernismens på 1900-talet där tavlorna hängde glest mellan sig med stora väggutrymmen. Nu hänger motiv ihop väl sammansatta och täcker hela väggen. Man får nu sig till livs en bärande berättelse istället för som jag är van vid. Detta sammanfogande ger en ny dimension åt 1600-talets målningar och ger så mycket mera än de ordinära. Jag njuter av skönhet i olika former. Fast blir aldrig mätt på att beskåda mästarnas intentioner som de belysande ger uttryck för i sina verk. Bra konst som man kan säga har sätt förr och upplevt storheten i. men ändå älskar jag flamländsk konst för att den är bildad konst med så mycket symbolik, att det är halva nöjet att tolka verken efter egen förmåga eller också bara njuta av dess skönhet. Båda sätten fungerar väl.

När jag ser de underbara militära slagfälten på olika berömda slag inom trettioåriga kriget, så slungas jag automatiskt tillbaka minst 38 år tillbaka till 70-talets familjebesök på Drottningholm. Då fanns det väldiga målningar på krig och slagfält som jag som liten sju/åttaring kunde gå omkring att förundras av och fantisera om. Sådant sitter nog i fortfarande i. Jag minns hur min fader berättade fascinerad omkring olika slag och pekade på olika bataljmålningar. Men det var då och nu njuter jag av flamländsk konst som vuxen fyrtiofyraårig eller snart fyrtiofemårig man.

Musik

Anders Bosson — Don’t Let Me Go

Archie Bronson Outfit — Coconut

Babylon Bombs — Babylon’s Burning (Jaska)

Broken Social Scene — Forgiveness Rock Record

Crazy Lixx — New Religion & Babylon Bombs — Babylon’s Burning

Crystal Castles — Crystal Castles; LCD Soundsystem — This Is Happening; The Apples in Stereo — Travellers in Space and Time; Beach House — Zebra (EP) & Matt Pond PA — The Dark Leaves

Darkthrone — Circle the Wagons; Triptykon — Eparistera Daimones & Avsky — Scorn

Dundertåget — Dom feta åren är förbi

Goldfrapp — Head First

Guitar Shorty — Bare Knuckle

Hole — Nobody’s Daughter

Horse Feathers — Thistled Spring; Sarah Blasko — As Day Follows Night & Damien Jurado — Saint Bartlett

Ida Redig — Standing Here

Invasionen — Hela världen brinner & Final Exit — Det egentliga Västerbotten: Complete Discography 94–97

Jakob Dylan — Women + Country; Josh Ritter — So Runs the World Away & The Hold Steady — Heaven Is Whenever

Kate Nash — My Best Friend Is You

Korta metalrecensioner VI

Korta musikrecensioner LVI

Lali Puna — Our Inventions

Le Kid — Mercy Mercy & Familjen — När planeterna stannat

Mats Öberg Trio — So Very Mats

Mitt Piano — Allt ljus på mig

Paul Weller — Wake up the Nation

Robyn Hitchcock & The Venus 3 — Propellor Time

Roky Erickson with Okkervil River — True Love Cast Out All Evil

Solomon Burke — Nothing’s Impossible

The Ark — In Full Regalia

The Dead Weather — Sea of Cowards

The National — High Violet

The Radio Dept. — Clinging to a Scheme

Timo Räisänen — The Anatomy of Timo Räisänen & Monty — 2010

Willie Nelson — Country Music

Zacharias — Som pansar