Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Krautrock

Deutsche Elektronische Musik: Experimental German Rock and Electronic Musik 1972–1983 @@@@@

Soul Jazz Records utgåva 2010

Deutsche Elektronische Musik: Experimental German Rock and Electronic Musik 1972–1983.Tyskland hade rest sig efter andra världskrigets slut och nazismens historia fanns alltid dock kvar men numera var Tyskland uppdelad i två stater – den västerländska Västtyskland som var demokratisk och kapitalistiskt under USA:s beskydd framförallt och den såkallade arbetar/bondestaten antifascistiska kommunistiska Östtyskland. I den här atmosfären föddes en radikal politisk vänsterrörelse i Europa och framförallt i Tyskland kom det studenter som först var trött på att förknippas med nazistiska arvet men de var också en radikal rörelse som ville förändra sitt land till ett bättre land fri från kommersialism och det förflutnas bojor. Här kom det en ny tid där den nya elektroniska musiken från Karheinz Stockhausen, John Cage, Teery Reily La Monte Young och inom konsten blev den tyska konstens moderna fader Joseph Beuys konceptkonst det nya liksom filmen fick nya filmskapare i Wim Wender, Fassbinder och Werner Herzog. Tyskland fick en intressant utveckling inom musik och konst som fortfarande influerar Tysklands konstnärliga och kulturella utveckling. Man kan säga att ungdomen och yngre generationer radikaliserades, en del gick så långt att man transformerades till politiska terrorister som Baader-Meinhofs kollektiv. man kan lugnt säga att Tyskland blev en sorts politisk/kulturell smältdegel från en aktiv och intressant politisk vänster. Jag tror att man kan plocka in den marxistiska idélära som den kritiska teorin inom 30-talets filosofiska institution som gick under namnet Frankfurtskolan. Där talade man gärna om att moderna konsumtionssamhället vi lever under krossar vårt tänkande och stoppar motståndet mot kapitalismen. Man dövas och trubbas av så att vi inte skall kunna konkret kunna kritisera vårt omgivande samhälle. Men i Europa och USA föddes det alternativa vänsteralternativ som vägrade ge upp motståndet mot enfalden. I Tyskland ville många mixa friformjazz, amerikansk psykedelisk rock och Frank Zappas infall. Men viktigaste är att tyska krautrocken förstod den nya teknikens användningsområde och såg hur deras mentor Karlheinz Stockhausen lyckade förmedla en kombination av klassisk musik och den tekniska utveckling av moogar, keyboards och de första syntarna som lätt kunde plockas in i musiken. Den här cd-skivans två plattor visar upp styrkan i banden. Många gick mellan banden och skapade nya ideal. PÅ skivan finns redan kända band såsom Dr. Indies favoriter som Neu!. Can, Faust och Cluster, Mr. Snaggus favoritband; Ash Ra Tempel och Tangerine Dream och Dr. Rocks favoriter “Amon Düül II.” Det är de mera namnkunniga banden som jag räknar upp som medan sedan Kraftwerk saknas till exempel. Mr. Snaggus skulle nog vilja ha Klaus Schulzes soloverk representerat på skivorna. men han fanns i tidiga upplagan av Tangerine Dream och Ash Ra Tempel. Det finns mindre kända akter som Popol Vuh och La Düsseldorf som ger intressant inblick i krautrörelsen. Skivan är ett mästerverk att följa med i och uppleva detsamma. En bättre samling har jag inte lyssnat på för tillfället. Redaktionen är nu i upplösning efter ha lyssnat på krautrockens tyska hjältar. Technomusiken och housepionjärer som Juan Atkins, Derrick May, Kevin Saunderson och Carl Craig influerades starkt av detta från sin utgångspunkt i Detroit. Med andra ord har syntmusik och techno allt att tacka dessa pionjärband. Tack för det säger Dr. Indie med redaktionen.

Musik

Anna von Hausswolff — Singing from the Grave

Annihilator — Annihilator; Soulfly — Omen & Brant Bjork — Gods & Goddesses

Band of Horses — Infinite Arms

Charged GBH — Perfume and Piss

Bobby Charles — Timeless

Damian Marley/Nas — Distant Relatives

Daniel Johnston and Beam — Beam Me Up

Danko Jones — Below the Belt & Stone Temple Pilots — Stone Temple Pilots Deluxe Edition

Deutsche Elektronische Musik: Experimental German Rock and Electronic Musik 1972–1983

Foals — Total Life Forever

Helloween — Unarmed: Best of 25th Anniversary

Killing Touch — One of a Kind

Korta musikrecensioner LVII

Liars — Sisterworld

Lyle Lovett — Natural Forces

Magnus Lindberg + Basse Wickman — Vita lögner, svarta ballader, volym 1

Merle Haggard — I Am What I Am; Mose Allison — The Way of the World & Carl Smith — Kisses Don’t Lie: 21 Greatest Hits

Musikkollektivet — Hufvudstaden

Nevermore — The Obsidian Conspiracy

Robyn — Body Talk Pt. 1

Sabaton — Coat of Arms

Sideburn — The Demon Dance

The Fall — Your Future Our Clutter

The Roots of R’n’B

Tracey Thorn — Love and Its Opposite

Vanden Plas — Seraphic Clockwork

Woods — At Echo Lake; The Magic Numbers — The Pulse (EP) & Teenage Fanclub — Shadows