Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Retro

Rod Stewart — When We Were the New Boys 1998 @@@@

Rod Stewart — When We Were the New Boys.Under många år gick jag och längtade efter att Rod Stewart skulle släppa en skiva med flera rockiga spår, för jag älskar Rod Stewart när han släpper loss sin energi till rena rockknockar. För Roddan är ändå på nåt sätt, alltid Roddan. Men under minst 20 år gjorde han verkligen sorgliga plattor och särskilt med hänsyn till hans fullkomliga miserabla försök att tolka redan södertolkade klassiker, gjorde att jag alltmera undrade om Rod Stewart kan spela rock längre. Men visst kan han Rod Stewart göra det om han vill. Jag köpte tillbaka hans lysande coverplatta från 1998. Den skivan älskar jag verkligen och det är en skiva som bevisade att Rod Stewart verkligen kan om han anstränger sig. Visst är Rod Stewart en superstjärna och spelar mest arenarock numera – så gör det ingenting i min värld.. När han spelar in sådana här rena knockar så får han spela hur bred arenarock som han vill. Utan god smack och härlig inställning till musiken. Titelåten är Rod Stewarts egen låt som inleder perfekt. Under inspelningen av skivan så dog hans gamle vän Ronnie Lane från Rod Stewarts tid i The Face. Roddan valde att sjunga in The Facelåten ”Ooh La La” som är en stark och bras rocklåt. Rod Stewart spelar in jättebra tunga versioner på Primal Screams ”Rocks” på ett stilfullt sätt. Oasis ”Cigarettes And Alcohol” på ett värdigt sätt. Det är två exempel på bra rocklåtar Roddan gör något eget av för att hylla nya eller gamla favoritsånger. Elvis Costello föreslog två sånger till Rod Stewart att sjunga in – Ron Sexsmith ”Secret Heart” och Nick Lowes ljuvliga ballad ”Shelly My Love.” Stor rockmusik blir det trots att det handlar mest om coverval – men givna låtar som passar Rod Stewarts stil som musiker/sångare. Bättre än så här har inte Rod Stewart varit efter 1998.

Musik

Anna von Hausswolff — Singing from the Grave

Annihilator — Annihilator; Soulfly — Omen & Brant Bjork — Gods & Goddesses

Band of Horses — Infinite Arms

Charged GBH — Perfume and Piss

Bobby Charles — Timeless

Damian Marley/Nas — Distant Relatives

Daniel Johnston and Beam — Beam Me Up

Danko Jones — Below the Belt & Stone Temple Pilots — Stone Temple Pilots Deluxe Edition

Deutsche Elektronische Musik: Experimental German Rock and Electronic Musik 1972–1983

Foals — Total Life Forever

Helloween — Unarmed: Best of 25th Anniversary

Killing Touch — One of a Kind

Korta musikrecensioner LVII

Liars — Sisterworld

Lyle Lovett — Natural Forces

Magnus Lindberg + Basse Wickman — Vita lögner, svarta ballader, volym 1

Merle Haggard — I Am What I Am; Mose Allison — The Way of the World & Carl Smith — Kisses Don’t Lie: 21 Greatest Hits

Musikkollektivet — Hufvudstaden

Nevermore — The Obsidian Conspiracy

Robyn — Body Talk Pt. 1

Sabaton — Coat of Arms

Sideburn — The Demon Dance

The Fall — Your Future Our Clutter

The Roots of R’n’B

Tracey Thorn — Love and Its Opposite

Vanden Plas — Seraphic Clockwork

Woods — At Echo Lake; The Magic Numbers — The Pulse (EP) & Teenage Fanclub — Shadows