Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Vuxenpop

Tracey Thorn — Love and Its Opposite @@@

Tracey Thorn — Love and Its Opposite.Tracey Thorn skriver om att leva i äktenskap och försöker formulera den vuxna medelålderns kärleksliv utan att skriva om att det bara handlar om ständiga kriser eller uppslitande kärleksaffärer som tär på dig, jämt och ständigt. Utan det mest triviala handlar om älska och uppskatta varandra i själva vardagen, få vardagslivet att gå i ihop och få gemenskapen att leva upp igen. Tracey Thorn skriver om sitt eget liv, som hon lever tillsammans med Ben Watt. Deras gemensamma liv det haft sedan början av 80-talet. Ben Watt har lämnat det aktiva musikaliska livet som artist för att numera enbart driva sitt nya skivbolag Strange Feeling, där Tracey Thorns nya album är utgivet på. Jag fattar nu att det är min generation Tracey Thorn sjunger om, vi som befinner mitt i fyrtioårsåldern med viss övervikt på + fyrtio. Jag fyller i år 45 år och då tar livet andra vägar inser man snart. Det är inte som när man i mitten av 80-talet var 20 år och försökte finna sig tillrätta för att få till bra relationer med kvinnorna. Då var varje utsläpp med the Cure eller Sisters Of Mercys romantiska mörker det mest relevanta jag kunde tänka mig. Man ville så väl odla en sorts poetisk mörk romantisk skugga av lord Byrons sköna drama i livet. Fast då var även Ben Watt och Tracey Thorns grupp Everything But The Girls första skiva ”Eden” från 1984 minst lika vital och viktig i mitt liv som något av Paul Wellers band The Style Councils soulpopiga singlar. Jag kommer så väl ihåg hur jag i min walkman spelade Evertything ut The Girls musik – jag såg tidigt släktskap med debutplattan Prefab Sprouts släppte med sin mjuka vuxenpop. Båda banden skapade popsymfoniska melodier på sina plattor. Jag minns hur jag under flera år älskade Todd Terrys remix på deras fina harmoniska poplåt ”Missing” som blev en internationell hit. Den singeln är en klassiker i min bok. Tracey Thorn har slätt några fina soloalbum – men inte så privat och ärlig som den här. Man vandrar nästan rakt in i Ben Watt och Tracey Thorns mest privata stunder i deras vardagsrum och sovrum. Det är en form av undersökning av den eviga frågan om kärleken kan hållas vid liv när man gifter sig. Det handlar om respekt och vardagskärlek, en vuxen kärlek. Passionerad, kanske stundtals. Tracey Thorn säger i en intervju med Sara Martinsson i senaste numret av Sonic – att kärlekens motsats är överraskande nog romantiken; för den romantiska tanken låser in människor i falska förespeglingar om den andre subjektet som för tillfället är objektet för kärleken. Man tror att det är den här känslan som alltid gäller men så när verkligenheten krackelerar så framträder de yttre formerna för hur den andre människan i själva verket är. Den andres inre formulerar den inre liksom den yttre känslan för hur man relaterar till varandra. Tracey Thorns musik är simpel och enkel medan texter får lite av berättelse över sig. En musikalisk sammansatt filmisk skiva. Det är hennes bästa ur ren musikalisk tonsättning men textmässigt triumferar Tracey Thorn med mogna välskrivna låttexter om att vara förälskad i medelåldern.

Musik

Anna von Hausswolff — Singing from the Grave

Annihilator — Annihilator; Soulfly — Omen & Brant Bjork — Gods & Goddesses

Band of Horses — Infinite Arms

Charged GBH — Perfume and Piss

Bobby Charles — Timeless

Damian Marley/Nas — Distant Relatives

Daniel Johnston and Beam — Beam Me Up

Danko Jones — Below the Belt & Stone Temple Pilots — Stone Temple Pilots Deluxe Edition

Deutsche Elektronische Musik: Experimental German Rock and Electronic Musik 1972–1983

Foals — Total Life Forever

Helloween — Unarmed: Best of 25th Anniversary

Killing Touch — One of a Kind

Korta musikrecensioner LVII

Liars — Sisterworld

Lyle Lovett — Natural Forces

Magnus Lindberg + Basse Wickman — Vita lögner, svarta ballader, volym 1

Merle Haggard — I Am What I Am; Mose Allison — The Way of the World & Carl Smith — Kisses Don’t Lie: 21 Greatest Hits

Musikkollektivet — Hufvudstaden

Nevermore — The Obsidian Conspiracy

Robyn — Body Talk Pt. 1

Sabaton — Coat of Arms

Sideburn — The Demon Dance

The Fall — Your Future Our Clutter

The Roots of R’n’B

Tracey Thorn — Love and Its Opposite

Vanden Plas — Seraphic Clockwork

Woods — At Echo Lake; The Magic Numbers — The Pulse (EP) & Teenage Fanclub — Shadows