Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Indiepop

Woods — At Echo Lake @@@

The Magic Numbers — The Pulse (EP) @@@

Teenage Fanclub — Shadows @@

Woods — At Echo Lake.Om man det första bandet så tillhör Woods det band som har sitt ursprung i folkrockbandet Meneguar fast skapade bandet Woods som sidoprojekt men också skivbolaget Woodsist, som är en av de hetaste New Yorkbaserade indieetikett. Jeremy Earl och Christian DeRoeck gav liv åt skivbolaget och skapade därmed en hel Brooklynscen där man gav liv åt lågmäld skramlig eller söt pop. Woods nya album har både The Byrds och Phil Spector på tapeten med sitt nya album. En platta med finstämda harmonier i väl samklang med skivans musikaliska mjukare partier. Woods kan skapa atmosfär i rummet med sina små eleganta popmelodiska linjer. Jag imponeras av plattans kvalitet därför att låtarna har fått mera utrymme att utvecklas och ta tid att ge sig hän åt berättelsen i låtskrivarprocessen. Bra och lättsam enkel struktur att lätt ta till mig , som lyssnare. Jag tror inte att skivan kommer välta någon tuva. Det är den för anspråkslös för att kunna göra. Men det är en älskvärd platta som jag kan ta med mig ut i sommaren hage att lyssna på.

The Magic Numbers.The Magic Numbers trevliga syskonskara släpper sitt nya album i slutet av juli och den kommer då att recenseras senare i Blaskan. Men den lilla ep med tre låtar finns i alla fall ute. Den innehåller lite nya förändringar hos bandet ifråga. Pop handlar det om i renaste form. Fast det är lite störig pop men ändå trivsam pop som jag inte kan låta bli att förknippa med The Magic Numbers musik. Det blir en platta som kanske inte lyfter sig själv i håret. Men dock kan man påstå att den ger mersmak av att få lyssna på den kommande albumet med The Magic Numbers.

Teenage Fanclub — Shadows.Jag kan inte låta bli att tycka att Teenage Fanclub släpper småtrista album, trots dess heliga ikonstatus inom indievärlden. nya albumet må ha bra låtar – med smått söta melodiska aktstycken som trycker på och formar bandets popiga stilkänsla i dess grund. Men hur många plattor jag lyssnat på bandet i minst 20 år – så blir det knappast lättare att tycka om allt vad det gör. Mitt problem med bandet är att musiken är för honungslen och inte har något vågad skramligt giftig som en farlig skärva av glas och smuts. Plattan blir för steril för att kunna utmana mina sinnen. Sedan vet jag att Norman Blake, Gerard Love och Raymond McGinley skriver lika bra poplåtar som någonsin Orange Juice gamle sångare/låtskrivare Edwyn Collins någonsin kunde skriva. Men ändå förblir Teenage Fanclub långsam och intetsägande på sina välskrivna låtar. Jag tycker att plattan känns anonym och tom i lådan på resonans och störande distorsion.

Musik

Anna von Hausswolff — Singing from the Grave

Annihilator — Annihilator; Soulfly — Omen & Brant Bjork — Gods & Goddesses

Band of Horses — Infinite Arms

Charged GBH — Perfume and Piss

Bobby Charles — Timeless

Damian Marley/Nas — Distant Relatives

Daniel Johnston and Beam — Beam Me Up

Danko Jones — Below the Belt & Stone Temple Pilots — Stone Temple Pilots Deluxe Edition

Deutsche Elektronische Musik: Experimental German Rock and Electronic Musik 1972–1983

Foals — Total Life Forever

Helloween — Unarmed: Best of 25th Anniversary

Killing Touch — One of a Kind

Korta musikrecensioner LVII

Liars — Sisterworld

Lyle Lovett — Natural Forces

Magnus Lindberg + Basse Wickman — Vita lögner, svarta ballader, volym 1

Merle Haggard — I Am What I Am; Mose Allison — The Way of the World & Carl Smith — Kisses Don’t Lie: 21 Greatest Hits

Musikkollektivet — Hufvudstaden

Nevermore — The Obsidian Conspiracy

Robyn — Body Talk Pt. 1

Sabaton — Coat of Arms

Sideburn — The Demon Dance

The Fall — Your Future Our Clutter

The Roots of R’n’B

Tracey Thorn — Love and Its Opposite

Vanden Plas — Seraphic Clockwork

Woods — At Echo Lake; The Magic Numbers — The Pulse (EP) & Teenage Fanclub — Shadows