Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Titel: En säck full av Gud

Författare; Paola Gemma Francesca Russo

Förlag, Bokförlaget Mormor


Goddag. För länge sedan, när den sexperimentella och anskrämliga litteraturen hade sin kattguldålder tillfälligtvis åter en gång, när berättelsen var helt out för en stund, förkunnade min vän och litteraturvetaren Maxim Grigoriev att finns för gemene man, läsaren i allmänhet ingen som helst bra orsak för eller intresse av att läsa debutanter, att varför skulle någon om inte av något slags tvingat skäl stapla mer på nattduksbordet alls, då förstod jag inte honom fastän insåg hans nykterhet som alltid kontrar hans mer lastgamla sida för litteraturbedrifter, jag var själv förväntansfull lyxdebutant dåtida och tyckte det är självklart att debutanter skall åtnjuta läsvärde, vara högst älskade, högåtnjuta mänsklighetens passus och jag läste näst enbart debutanter på den tiden, och läst många senare &:så, numera nästan aldrig någon (fastän förra året David Uppgrens fantastiska Ljusrepubliken) och förstår Grigorievs tanke till fullo, debutanter har nästan aldrig läsvärdighet utgöra. Denna gång har vi ändå fel i detta, boken jag recenserar här är en berättelse med läsvärde i själva berättelsens anspråk på en släktsaga, eller nog ”saga” ger fel substansvärde, men om sin massiva värld som en buddenbrooksbook. Paola Russo har ett absolut medryck i denna fängslande berättelse sin, om hennes egen släkt anförvantrigt så det förslår (och gör således debutantåkomma att skriva om det som finns serverat på en närmare än ögonlocket på sig själv), men hon har två saker på sin sida för att uttryckligen lyckas, en enorm stor färgrik släkt tillbaka i tiden som överträffar sagan och romanstoff som så, på personerna så rika i sina uttryck att måla, och finns trovärdigt många nödvändiga ingredienser för att det skall dessutom fungera (för henne) i drama och oppskakelseffekten, mot bakgrunden av en historisk agenda i själva 1900-svarets Italien, en släkt som härbärgerar mer än sig själv, speglar av en por i själva Italien, ett mikrokosmos av tjurighett och storhet, även sårbarhet om sig själva, i kram och undergång, och oppgång fall svek och mest kärlek och trohet, etc, aspekternas omhuldade maka, och detaljerna hon aldrig förbiser för att skriva stort och trovärdigt, hur de omsluts och divergeras i allt sitt egna drama och hur världen pockar sin föränderlighet å dem dess. Det andra, som gör det än mer fängslande om denna Russo, att lyckas, fick höra att hon skrivit denna tjocka täta roman, så full av detaljer och intryck, på ett fåtal veckor, hisnande det, de ock gör att jag vågar förklara henne för gudabenådad (ett uttryck jag iofsexxx inte nånsin förstår i kritikersammanhang och ingen som någonsin förklarat mig vara det därtill), men så är hon &:så en allra fängslande person i sig, en injektion av förmåga, med magiska ögon därtill. Hon har gjort det debutanter inte gör, hantverket, det stora författare skriver och berättar ihop, där började hon. Och jag hoppas hon lite har ljugit sin släkthistoria, för då vittnar det än mer om den författade begåvningen, ändå fantastiskt, hur hon ens kunnat få all den substans att leva in om de äldre hon mest hört om, bara delvis kunnat träffa. Nu har jag stora förväntningar på henne, för denna bok fängslade mig högst mycket. Jag skulle vilja skriva min släktberättelse som hon kan.

Stefan Hammarén Såg

Musik

Anna von Hausswolff — Singing from the Grave

Annihilator — Annihilator; Soulfly — Omen & Brant Bjork — Gods & Goddesses

Band of Horses — Infinite Arms

Charged GBH — Perfume and Piss

Bobby Charles — Timeless

Damian Marley/Nas — Distant Relatives

Daniel Johnston and Beam — Beam Me Up

Danko Jones — Below the Belt & Stone Temple Pilots — Stone Temple Pilots Deluxe Edition

Deutsche Elektronische Musik: Experimental German Rock and Electronic Musik 1972–1983

Foals — Total Life Forever

Helloween — Unarmed: Best of 25th Anniversary

Killing Touch — One of a Kind

Korta musikrecensioner LVII

Liars — Sisterworld

Lyle Lovett — Natural Forces

Magnus Lindberg + Basse Wickman — Vita lögner, svarta ballader, volym 1

Merle Haggard — I Am What I Am; Mose Allison — The Way of the World & Carl Smith — Kisses Don’t Lie: 21 Greatest Hits

Musikkollektivet — Hufvudstaden

Nevermore — The Obsidian Conspiracy

Robyn — Body Talk Pt. 1

Sabaton — Coat of Arms

Sideburn — The Demon Dance

The Fall — Your Future Our Clutter

The Roots of R’n’B

Tracey Thorn — Love and Its Opposite

Vanden Plas — Seraphic Clockwork

Woods — At Echo Lake; The Magic Numbers — The Pulse (EP) & Teenage Fanclub — Shadows