Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Manga/animé

Spirited Away @@@@ & Det levande slottet @@@@@

Regi: Hayao Miyazaki

Hayao Miyazaki.Få regissörer har förnyad den animerade filmen mera än vad den 69 åriga tecknaren Hayao Miyazaki gjort i världen. Framförallt när han fick en oscar för underbara filmen ”Spirited Aawy” som med sin kraftfulla tecknade realistiska scenografier och välutvecklade karaktärer, där det oftast är unga flickor eller småflickor som har huvudrollen i dessa moderna sagor. Det finns i hans filmer något som förundrar mig och det är hur han slår fast hur olika sorters maskiner som ser ut att vara från vår industriella historia från 1800-talet som i ”Det levande slottet” utvecklas för fullt. Ångmaskiner, flygplan, krigsbåtar eller andra typer av mekaniska produkter existerar sida vid sida med häxor och trollkarlar. Städerna ser ut som gamla städer från just 1800-talet. Kläder och människor har gamla anor men ändå känns allting välbekant och modernt. Som Tad Williams romanserie om dataprogramvärlden ”Nederland.” Det levande slottet.”Det levande slottet” hamnar mellan fantasyvärlden och en form av science fiction på en och samma gång. ”Filmen ”Det levande slottet” är ett mästerverk i all dess prakt. Grundhistorien är en sorts fantasyberättelse med klassiska sagomotiven som allting bottnar i. Filmen handlar också om krigets vansinne då två enorma kungliga imperier ligger i brutal krig med varandra. En ung flicka som arbetar på sin moders modist och hattaffär, lever i en värld där häxor och trollkarlar finns i realiteten. Flickan Sofie möter trollkarlen Hauru som med sin gåtfulla skönhet sätter Sofies hjärta i brand. Trollkarlen bor i ett levande slott som förflyttar sig. Sofie möter den till ytan ondskefulla Ödeshäxan som förvandlar henne till en gammal kvinna. Ödeshäxan hade en gång i tiden förälskat sig i trollkarlen Hauru. Filmen innehåller magnifika scener och vackra trollbundna naturscener. Det finns en klar koppling mellan orörd natur som befinner sig bort från den moderna civilisationens förödande inverkan. ”Det levande slottet” är både en civilisationskritisk betraktelse över människans förmåga att förstöra allt omkring sig. Filmen har klara begreppsliga perspektiv på människan har en mörk sida och den överträder allt för ofta. Det är människans splittring mellan sitt mörka onda jag och vår naturliga rättvisa och goda sida som också framträder i kontrast mot mörkret. ” Det levande slottet” kan man således se som en film som vill se människans humanitära ljus erövra och vina slaget över ondskan inom oss. kriget i filmen kan lika väl ses som en varning för vad krigets vansinne ställer till med och vad den orsakar för smärta och lidande, men också kan kriget vara en metafor för hur mörker måste till slut skingras av det goda ljuset inom oss människor. Filmen blir en magisk moralisk relevant film för oss att kunna förstå någonting om oss själva. Det är vad en god saga gör, att berätta en sedelärande historia som vi kan lära oss av och ta ställning till. Men filmen skall också i sammanhanget ses även för den rena skönhetens skull. En av de bästa tecknade filmer som någonsin har skapats.

Filmen ”Spirited Away” är kanske lite barnsligare än Det levande slottet” fast även den här filmen kan sägas vara mörkare i den mera bakomliggande visionen. Om hur en stad med spöken, andar och demoner befolkar en stad nästan helt utan människor. Men den lilla flickan Chihiro skall flytta med sina föräldrar till en helt ny stad men mot flickans ovilja. Men så kör det fel väg och hamnar vid en gåtfull tunnel i ett hus. Det går in och hamnar i en stad det tror kan vara ett övergivet nöjesfält. Men det är en stad enbart för döda andar och en häxa som styr staden. Föräldrarna förvandlas till grisar. Människans förmåga att sluka och bete sig är filmen budskap. Men också att allting inte alltid är vad det som synes är. Filmen bryter kraftfullt mot den klassiska händelsefulla dramaturgi som vi är vana vid i Disneyfilmer eller i Dreamworkproduktioner. Japansk film visar återigen att den presterar mycket mera dynamiska filmer än vad brukligt är i Hollywood. Vilka animerade filmer det här är. Hayo Miyazaki har både skapat och förnyat animerad film på samma sätt som Stan Lee skapade en mera dynamisk serievärld med sitt serieförlag Marvel – där Hulk, Spindelmannen med flera seriehjältar hör hemma.

Musik

Avi Buffalo — Avi Buffalo

Black Sabbath: Dio-åren

Chemical Brothers — Further

De lyckliga kompisarna — Hugos sång & Street Kids — Back in the Days

Devo — Something for Everybody

Dr. Indies sommarecensioner juli/augusti

Elizabeth Cook — Welder

Eminem — Recovery

Familjen — Mänskligheten & Oskar Linnros — Vilja bli

Grand Magus — Hammer of the North

Iggy Pop & The Stooges — Raw Power & Iggy Pop — Lust for Life

Joe Strummer — The Future Is Unwritten

John Norum — Play Yard Blues

Judas Priest — British Steel: 30th Anniversary Edition

Meat Loaf — Hang Cool Teddy Bear

Melvins — The Bride Screamed Murder

Memento Mori — Ur skymningen 1982–1988; Date-X — Date-X; Allan Ladds — Ingenstans — Ingenting 1977–1983 & Vi äro huliganer: Punk och ny våg från Eskilstuna 1978—1984

M.I.A. — Maya

Nisse Hellberg — En modern man

Ozzy Osbourne — Scream

Pernice Brothers — Goodbye, Killer

Scissor Sisters — Night Work

The Rat Pack — The Rat Pack: 125 Great Tracks

Tom Petty and The Heartbreakers — Mojo

Ulf Lundell — En öppen vinter & Mikael Wiehe — Ta det tillbaka

Vit päls — Nu var det så i alla fall & Johan Borgert & Holy Madre — Nu är jag ett as