Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Musikintervju

SeLest

Blaskans intervjuar SeLest


Fråga
En vacker och allvarsam debutplatta med poetiska bilder och fina musikaliska inramningar som jag tycker väldigt mycket om. Hur kom ni fram till själva orkestreringens fina sammanhang och hur de skulle bindas ihop med texterna på albumet?
Svar
Tack! Jag och Sebastian bestämde oss för att skapa den musik vi saknade. Episk kammarmusikalisk rock på Svenska. Det ledde oss till att fråga våra vänner Emma och Malin som i sin tur föreslog Petra och Emilia. Magnus på trummor var given då jag och han spelat ihop i andra band och han är den bästa och mest spännande trummisen i detta land. Bas provade vi några olika tills Magnus föreslog att vi skulle ha en gitarrist som basist. Min syster föreslog deras gitarrist och sångare Oscar och med detta popgeni var vi fullbordade.
Texterna och musiken har i de flesta fall kommit samtidigt men har sedan omarbetats tills det kändes homogent och personligt.
Fråga
Texterna tycker jag har sin egen historia, är de självupplevda av individer inom gruppen eller är det ett avtryck av sångaren Simon Ljungmans liv?
Svar
Det är på sätt och vis mina ord och tankar men också allas våra ord och tankar. Vissa är såklart tydligt mina medans andra har framkommit ur diskussioner och samtalsämnen runt middagsbordet i lägenheten på Kapellgatan 12. Jag ser mig mer som ett språkrör för kompisgänget SeLest än som enväldig härskare av ordet.
Fråga
Berätta lite om hur de övriga musikerna blev delar av ditt, Simon, plus Sebastians projekt.
Svar
Se fråga 1
Fråga
Hur formulerade SeLest visionen om hur det skulle låta. Det vill säga hur ni fick in klassiska musikens känslor och klangfärger i SeLest's musik?
Svar
Tillskillnad från popband som adderar stråk så fanns de i vårt fall med från början av processen. Flera av oss är klassiskt skolade så det föll sig naturligt.
Fråga
En del kommentarer har talat om er allvarsamma och kanske lite melankoliska musikaliska inställning på era låtar, finns det sådana drag, men vad är SeLest känslor och stämningar som ligger till grunden för skivan?
Svar
Allvaret. Att vi måste ta hand om varandra. Inte slå ifrån oss och bara tänka på oss själva. Inte heller bara rikta tankar och hjälp till andra sidan jorden utan också hit till vår vardag och människorna runt omkring oss. Det finns så mycket vardagsondska och vill man jobba för en bättre värld tror vi att det är minst lika viktigt att börja med närmsta omgivningen.
Fråga
Titeln "Kapellgatan 12" vad betyder den egentligen?
Svar
Tolv spår om en fyraårig epok på Kapellgatan 12 där jag och Sebastian bodde och där alla låtarna på plattan skrevs.
Fråga
Med tanke på de olika musikernas olika erfarenheter rent musikaliskt, vad det svårt att förena så många röster i arbetsprocessen?
Fråga
Nej. Vi är ett väldigt lyssnande band. Både umgängesmässigt och i musiken.
Fråga
Till slut vill jag gärna fråga om varför det tog nästan fyra år sedan bandet bildades 2006, att släppa album?
Svar
Det tog ett år att forma musiken och repa fram det som idag är SeLest.
Andra året spelade vi live och byggde upp en stor repertoar.
Tredje året spelade vi in plattan och fick skivkontrakt med EMI.
Fjärde året mixade vi, gjorde vissa kompletteringar och bytte bolag vilket tog tid.
Nu femte året-skördar vi!
/Simon Ljungman

Musik

Accept — Blood of the Nations

Arcade Fire — The Surburbs

ASIA — Omega

Bettye LaVette — Interpretations: The British Rock Songbook

Black Francis — NonStopErotik

Blackmore’s Night — Autumn Sky

Danzig — Deth Red Sabaoth

Deathstars — Night Electric Night

Dungen — Skit i allt

Harriet Ohlsson — Arena Rock & Lisa Pedersen — Heart Monster Fear Machine

Imperial State Electric — Imperial State Electric (Dr. Indie)

Imperial State Electric — Imperial State Electric (Dr. Rock)

Interpol — Interpol

Iron Maiden — The Final Frontier

Isobel Campbell & Mark Lanegan — Hawk

Korta musikrecensioner LVIII

Lloyd Cole — Broken Records

Los Lobos — Tin Can Trust

Ludwig Bell — Jag har försökt förklara; Andreas Söderlund — Daustralien & CEO — White Magic

Mark Olson — Many Colored Kite

Murderdolls — Women & Children Last; Sister Sin — True Sound of the Underground & Norma Jean — Meridional

Peter Wolf — Midnight Souvenirs

Raubtier — Det finns bara krig

Richard Thompson — Dream Attic

Soundtrack från dokumentärfilmen 135 Grand Street New York 1979

Teddybears — Devils Music

The Beatles — The Beatles in Stereo

The Göteborg String Theory — The Göteborg String Theory

Villagers — Becoming a Jackal & Johnny Flynn — Been Listening

Wille Ahnberg — Sex dagar av sju