Ansvarig utgivare
& tillhandahållare
Micheles Kindh
dr.indie@blaskan.nu

Den filateliska galenskapen II (fortsättning)

1) Produkt: DAVO-stockbook (64 sidors / för Sverige, Frankrike etc); DAVO Plug Blades; DAVO universal blanco pages, DAVO universal blanco pages with Borderlin or Quidriled. DAVO Frankrike-Album I luxus. DAVO –mounts.

Utgivare: DAVO uitgeverij / DAVO Publishers – www.davo.nl

Generalagent i Sverige: Frimärkscentrum i Växjö; i Finland Käpylän merkki

2) Gibbons Stamp Monthly (CD / DVD) ISBN 0-85259-777-6

Utgivare: Stanley Gibbons


Av samlingar som man erhåller, som man kanske först vet ganska lite om, kan vara uppbyggda för över femtio år sedan, eller än längre tillbaka i tiden. Inte sällan vet man inte ens vem de tillhört, de har i sitt upphov blivit anonyma för eftervärlden, inget finns att veta om den ursprungliga filatelisten, men man ser att det är nerlagt ett livsverk i dem, han kan ha tillbringat tiotals år med sin kvällssysselsättning. Med tiden har albumen blivit solkiga, slitna, nötta, rivna, delvis förstörda, det finns gamla anteckningar med kanske urblekt och dålig handstil, och gamla etiketter har börjat lossna, och frimärken lossnar eller sitter löst. Samlingen kan vara i upplösning långt efteråt när den ursprungliga filatelisten är borta, blott med spår efter hans flitiga användning. Det kan även kännas lite vemodigt, men det gäller att föra över en gammal samling, och att granska den samtidigt och att lära sig den, vilket tar sin givna tid och kan vara mycket svårt därtill. Om det vill sig så gömmer det sig av rariteter och sällsyntare varianter.

Den förre filatelisten här i samlingen – namnlös, om än av en mycket känd och driftig karl för knappa hundra år sedan aktiv, hoppade ner för en balkong när andra världskriget bröt ut, vars samling var nästan komplett hela Europa med varianter, vars franska del, om än något förskingrad och de värdefullaste är avlägsnat sedan tidigare, av en restsamling jag råkat erhålla och är konfunderad inför – hade nämligen ett märkligt sätt att lägga upp sin unika samling, fäste variant på variant i ett grundalbum (även om han fäste dem från baksidan, med fästare vid andra märkets fästare, så det blev en staplad trappa av alla frimärken enligt varianter, det för varje bruksmärke i olika upplagor. Han måste varit fingerfärdig, men fick det inte vidare snyggt. Ingen dokumentation hade han. Visste han någonsin fullt ut vad han egentligen hade? Ibland verkar det röra sig om blott nyansskillnader, ibland tryckfel, av allsköns plåtfel i bästa fall, andra gånger är det pappret som skiljer sig i upplagorna, eller tandningen, vad än, inte var han konsekvent, eller uttömmande. Ibland enbart att sluta sig till färgnyanserna där katalogernas benämningar inte hjälper så uteslutande. När hans trappor blev ibland för stora eller alltför höga, gjorde han sidotrappor, bredde ut det hela. Kaos är det skenbara resultatet, även om han nog kanske visste var vilket märke låg. Jag vet dock inte. Dessutom har det uppenbarat sig några förfalskningar, vilket inte gör det varken lättare (eller roligare). Nu håller hans gamla lim att ge med sig. Samlingen måste bärgas och läggas upp på ett nytt sätt.

Mina recensionsobjekt här, må bli min räddning för samlingen, på något sätt. Det tar dock något emot att börja med den, för när man väl börjar, lite illa tvungen (och hängiven) att fortsätta. Jag borde ha så många kataloger och handböcker tillhanda, av detaljer som ger huvudvärk i värsta fall. Sitter dock med en bunt DAVOs blankoblad, och en del med rutor, som man kan fästa fästare på, som har fickor, av DAVO-mounts som det står på förpackningen, och limma etiketter där ovan med klassificering gärna så detaljerad som möjligt. Det tar månader, eller år, när man lägger ut det, att hantera ett huvudalbum förutom varianter, att tillföra i DAVOs franska huvudalbum, DAVO France Luxus I, men det har ju ingen plats för varianter. Och om man fört över varianterna på dessa kompletterande blankoblad, vad händer sedan när man får en ytterligare variant och allt är redan fixerat i sin layout för det man hade, hur designa in ytterligare? Jag är inte bra på att få det snyggt. Vad är min lösning då? Kanske lägga in några DAVO Plug Blades (bra ord) i albumet, företrädesvis av den vita sorten plug blades, inte svarta, bland huvudalbumets sidor, då tillsvidare som en nödlösning, tills jag har det klassificerat och helt strukturerat, därmed får jag ändå på detta sätt genast in varianterna vid rätt årtal under huvudsidan. Dessa Plug Blades har liksom lagerböckerna långa slingor som utgör fickor. Dessa sidor är dock lite tjocka, fyller upp albumet alltför, så behöver ett extra album, att dela upp ett på två. Men varför, varför har inte DAVO en mängd olika universalblad med färdiga fickor (monuts) placerade på olika sätt, att kunna anpassa sig efter och på något sätt fylla ut. Med redan kanske drygt 20 eller trettio olika sorter vore mycket vunnet? Å andra sidan kanske roligt att vara lite av konstruktör, bygga upp sina sidor och sitt album, dels färdigt, dels inte.

DAVOs country-stoockbooks är ett visst kanske preliminärt alternativ. Dessa finns för Sverige, Finland, och en mängd andra länder, inklusive Frankrike förstås. Känns som exklusiva för att vara s.k. lagerböcker. Dock är lagerböcker lite förrädiska, där brukar man ju ha dubbletter, komplettetter, inte varianter från huvudsamlingen, så märken i lagerböcker tenderar, riskerar liksom då att klassas som ointressantare märken, ifall man inte sticker in lappar som berättar. Så detta alternativ kan säkert på sin höjd vara en högst tillfällig lösning. Men vad som skall berättas. Dessa DAVOS-country-stoockbooks är mycket hållbara, och snygga, bra gjorda, bra att använda därmed, i sig, till sidantalet som är stort 64.

Så i denna artificiella förskapade värld, måste fortsätta tills vet hur det blir, och jag får ankomma med någon ytterligare artikel och recension, del III, när fortskridit längre fram. Blir säkert fint och bra.

Men av en nyhet i gammalt, Stanley Gibbons har samlat ihop och digitaliserat till ett enormt filatelistiskt arkiv på mer än 40 000 sidor material från tidigare publicerat i Monthly Journal, Gibbons Stamp Weekly and Gibbons Stamp Monthly för åren 1890-2009, att botanisera bland. Finns säkert en hel del matnyttigt för vilken samlare och filatelist som helst, men därtill högst intressant att kunna samlat se filatelins framväxt och dess olika frågor under en lång tidsperiod. Fint också att kunskap samlas och görs tillgänglig, av gammalt material som knappt något skulle leta upp annars. Materialet i sig är dock ojämnt, men däri många fina temaartiklar och mycket av vägledning förutom ett rikt bildmaterial.

Stefan Hammarén

Musik

Accept — Blood of the Nations

Arcade Fire — The Surburbs

ASIA — Omega

Bettye LaVette — Interpretations: The British Rock Songbook

Black Francis — NonStopErotik

Blackmore’s Night — Autumn Sky

Danzig — Deth Red Sabaoth

Deathstars — Night Electric Night

Dungen — Skit i allt

Harriet Ohlsson — Arena Rock & Lisa Pedersen — Heart Monster Fear Machine

Imperial State Electric — Imperial State Electric (Dr. Indie)

Imperial State Electric — Imperial State Electric (Dr. Rock)

Interpol — Interpol

Iron Maiden — The Final Frontier

Isobel Campbell & Mark Lanegan — Hawk

Korta musikrecensioner LVIII

Lloyd Cole — Broken Records

Los Lobos — Tin Can Trust

Ludwig Bell — Jag har försökt förklara; Andreas Söderlund — Daustralien & CEO — White Magic

Mark Olson — Many Colored Kite

Murderdolls — Women & Children Last; Sister Sin — True Sound of the Underground & Norma Jean — Meridional

Peter Wolf — Midnight Souvenirs

Raubtier — Det finns bara krig

Richard Thompson — Dream Attic

Soundtrack från dokumentärfilmen 135 Grand Street New York 1979

Teddybears — Devils Music

The Beatles — The Beatles in Stereo

The Göteborg String Theory — The Göteborg String Theory

Villagers — Becoming a Jackal & Johnny Flynn — Been Listening

Wille Ahnberg — Sex dagar av sju