På vissa sätt är det lättare att starta ett magasin nu än vad det någonsin varit, på andra sätt är det betydligt svårare. Varför är det enklare? Varför är det svårare? Svaret på båda frågorna är: internet. Rent tekniskt sett behöver du inte särskilt stora kunskaper för att kunna lägga upp ens en relativt ambitiös hemsida, det är den enkla biten. Det svåra består sedan i att sticka ut i informationsbruset. Lika enkelt som det är för dig att lägga upp en hemsida är det för miljoner andra människor.
1. Formulera en affärsplan och utvärdera konkurrensen
Det första steget består i att du ringar in exakt vad du vill att ditt onlinemagasin ska vara. Vilka ämnen ska det ta upp? Vilken tonalitet ska texterna ha? Hur ska magasinet generera pengar? Genom annonser eller ska du sälja någonting? Gör affärsplanen så omfattande och detaljerad som möjligt. Det kommer du tacka dig själv för senare. Kanske behöver du låna pengar för att få igång verksamheten. I det här läget är det också klokt att du tittar på konkurrensen. Hur ser onlinemagasin som liknar ditt ut? Vad skriver de om och kan du på något sätt sticka ut från mängden och hitta din egna unika nisch?
2. Skapa slagkraftigt innehåll
Detta är det svåraste momentet, och ett som inte heller tar slut. Ett bra onlinemagasin publicerar regelbundet varje vecka. Skapa nytt bra innehåll, korrekturläs och publicera. Om du gjorde ett ordentligt grundarbete i steg 1 är dock den här delen av processen betydligt enklare. Med en gedigen mall att utgå ifrån vad gäller vilken typ av artiklar du ska publicera har du förenklat artikelförfattandet ordentligt.
3. Etablera närvaro online
Med stor sannolikhet räcker det inte att du bara har en hemsida där du publicerar magasinet. Om du vill få genomslag behöver du större närvaro på nätet. Det betyder att du behöver ge dig in i sociala medier. Här är det dock klokt om du funderar över vart din målgrupp finns. Facebook, Twitter, Instagram och andra sociala medier överlappar visserligen något sett till vilka som använder dem. Det är ändå en god idé att du fokuserar på de sociala medier som används av dina potentiella läsare. Att administrera mängder av konton i sociala medier halvdant gagnar dig inte. Det är bättre att du fokuserar på några väl valda kanaler.