1. Fånga dina läsare
Den som läser en artikel behöver direkt förstå vad som väntar. Det kan vara allt från information om en specifik händelse eller person, en nationell eller internationell nyhet, underhållning, fakta om en specifik skola och dess utbildningsplatser och så vidare. Korta, slagkraftiga rubriker lockar oftast läsaren mer än långa intetsägande rubriker, i synnerhet när det gäller webbaserade nyheter. Cirka 40 tecken är lagom för en rubrik.
2. Strukturera texten på ett tydligt sätt
Huvudrubriker är till för att fånga läsarens intresse och nyfikenhet samtidigt som de ska vara vägledande för innehållet i artikeln. Ingressen (inledningen) ska vara en fortsättning på rubriken och bör sammanfatta artikeln på ett sätt som lockar till vidare läsning.
En artikel lättas upp av underrubriker och hjälper även läsaren att orientera sig i texten. Underrubriker bör också vara relativt korta och får gärna vara fyndiga och rentav roliga om innehållet tillåter det.
Själva brödtexten, det vill säga den löpande texten, mår bra av att delas in kortare stycken. Oftast används en eller ett par passande bilder, men då är det viktigt att de förtydligar och passar ihop med texten. En bildtext ska vara kort och saklig och helst sökmotoroptimerad för att ranka högt i sökningar på internet.
3. Plocka russinen
Precis som med personliga möten har man ett fåtal sekunder på sig att göra intryck. Då gäller det att de är bra. Som journalist vet man oftast vikten av att plocka russinen ur kakan, vilket betyder att man skriver om det viktigaste i första och kanske andra stycket. Det kallas för “den omvända pyramidens princip”, eftersom man utvecklar ämnet efter hand för att avsluta med en fördjupning.
4. Skriv för dina läsare
Som läsare vill man läsa om relevanta ämnen och nyheter och dessutom behöver man få något ut av innehållet (ny kunskap, relevant information, nya insikter).
5. Var tydlig
Bestäm ton och tilltal redan från början och behåll den genom hela artikeln. Låt läsaren förstå vem du tilltalar och varför.
6. Avgränsa formen
En text kan lätt flyta ut, något som kan förhindras med tydliga avgränsningar. Det är lätt att skriva alltför utdraget, så bestäm gärna på förhand hur många ord eller tecken artikeln får vara.
7. Behåll vinkeln
Vinkeln hänger ihop med form och tydlighet då det är lätt att artikeln blir alltför spretig om man går ifrån vinkeln alltför mycket. Sidospår i all ära; spara dem hellre som uppslag till nya artiklar.
8. Var, när, hur, varför och vem?
Frågor man alltid bör ställa sig – och besvara.
9. Sökmotoroptimera
Viktiga sökord kan med fördel ingå i huvud- och underrubriker, ingressen och löpande i brödtexten. Begränsa sökorden (ofta kallade nyckelord) och länka gärna till källor och andra hemsidor mm.
10. Utnyttja slutet
Kanske särskilt viktigt på en hemsida då läsaren som har läst en hel artikel helst ska stanna kvar och klicka sig vidare på sidan. Någon form av uppmaning, ett kontaktformulär eller ett riktigt bra erbjudande är saker som kan få läsaren att dröja sig kvar lite extra.